Autostrada Sibiu-Orăştie: Cum ar trebui reconstruită secţiunea demolată, astfel încât să nu se surpe din nou?

autostrada_sibiu_orastieAutostrada Sibiu-Orăştie va continua să se surpe la kilometrul 276, dacă pe porţiunea demolată nu va fi construit un viaduct în loc de umplutura cu pământ, spun unii specialişti. Potrivit lor, redeschiderea în condiţii de siguranţă a lotului cu probleme este tehnic imposibilă în mai puţin de doi ani. Oficialii de la Drumuri speră însă că îl vor redeschide anul acesta.

Soluţia de refacere a porţiunii demolate din autostrada Sibiu-Orăştie prin reconstruirea terasamentului este criticată de către specialiştii de la asociaţia Construim România.

„Înainte de inaugurare secțiunea problemă de 300 m a fost (re)construită de trei ori (!!) este de așteptat că la KM 276 a fost de departe cel mai bun terasament realizat de Impregilo din întreg tronsonul. Şi atunci cum se explică faptul că numai aici s-a surpat terasamentul în mod repetat? Răspunsul evident este că nu terasamentul e problema, ci stratul de suport. Cu toate acestea CNADNR speră că reconstruind terasamentul de la KM 276 pentru a cincea oară – a patra reconstrucție parţială a fost făcută în vara lui 2015 – autostrada se va stabiliza și va fi aptă de trafic. O metaforă spune că „nebunia înseamnă să încerci mereu acelaşi lucru şi să speri de fiecare dată că obții alt rezultat”…

„Soluţia tehnică reală a problemei terasamentului de la KM 276 nu este reconstrucţia lui ca terasament, ci înlocuirea lui cu un viaduct de 300m. Cu alte cuvinte, până când autostrada nu va fi așezată la KM 276 pe coloane de beton armat înfipte în stânca din adâncime, autostrada va continua să se surpe sistematic. Iar dacă CNADNR ar demara astăzi construcţia inevitabilului viaduct, chiar la un ritm de construcţie accelerat, reluarea traficului ar fi posibilă cel mai devreme abia în vara viitoare. Şi asta doar dacă KM 276 ar fi cea mai mare problemă a tronsonului. Numai că nu este”, spun specialiştii menţionaţi.

Opinia lor este împărtăşită şi de către expertul în construirea de drumuri Ion Grădinariu.

„Problema a pornit de la infiltraţiile de apă din pământul de fundare. Este o boală veche la noi în ţară să facem umpluturi de pamânt foarte mari”, a explicat expertul pentru ECONOMICA.NET.

Potrivit acestuia, în cazul porţiunii demolate a fost o „greşeală de concepţie” şi s-a folosit umplutură de pământ pe 24 de straturi, de 6 metri, în condiţiile în care umpluturile nu sunt recomandate pe mai mult de 3 metri.

Expertul susţine că în România există mai multe zone cu „umpluturi mari”, în special în apropierea podurilor, unde drumul s-a tasat din cauza acestora.

Grădinariu arată că, deşi aparent este mai ieftină, soluţia umpluturilor ajunge pe termen lung să coste mai mult decât una pe structură de beton.

El recomandă la rândul său ca în cazul secţiunii demolate din autostrada Sibiu-Orăştie să fie construit un viaduct pe coloane din beton la 18-24 de metri, pentru a fi eliminată problema umpluturilor.

Schimbarea traseului autostrăzii sau sisteme de sprijin?

Porţiunea demolată de la kilometrul 276 nu este însă singura secţiune cu probleme de pe lotul 3 al Autostrăzii Sibiu-Orăştie.

Potrivit asociaţiei Construim România, situaţia de la viaductul Aciliu este gravă şi iremediabilă în condițiile tehnice actuale. „Redeschiderea circulației publice pe tronsonul de autostradă A1 Orăștie – Sibiu Lot 3 în condiţii de siguranţă este tehnic imposibilă în mai puțin de doi ani și orice forțare a redeschiderii traficului pe actualele soluții tehnice înseamnă iresponsabilite la cel mai înalt nivel, respectiv punerea în pericol cu bună-știință a vieții celor care vor circula pe respectivul tronson de autostradă”, atrag atenţia reprezentanţii asociaţiei.

Citeste continuarea pe economica.net

Loading...
loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.