Băncile s-au ÎNCHIS! Nu mai poţi lua NICIUN LEU!

Sistemul informatic în baza căruia băncile comerciale puteau verifica veniturile unui solicitant de credit în baza de date a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) nu mai funcţionează. Reprezentanţii Fiscului recunosc că respectiva platforma IT nu mai funcţionează, că lucrează la această problemă, dar nu ştiu când va fi remediată.

De patru zile lucrătoare creditarea „doar cu buletinul” în sistemul bancar a fost blocată de problemele sistemului informatic al ANAF, după cum au declarat surse din mediul bancar pentru ECONOMICA.NET. Menţionăm că Asociaţia Română a Băncilor s-a sesizat imediat asupra acestei probleme cerând Ministerului de Finanţe soluţii pentru eliminarea blocajului.

Ce se întâmplă de fapt? În baza unui protocol semnat între Asociaţia Română a Băncilor (ARB) şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), toate verificările legate de veniturile unui solicitant de credit se realizează integral automat, fără să mai fie nevoie ca acesta să prezinte adeverinţă de venit sau fişă fiscală. Solicitantul prezintă la bancă doar actul de identitate. În urma acestui protocol, implementat în piaţă pentru prima dată în luna iunie 2015, procesul de acordare a creditelor a devenit mai facil, mai puţin birocratic şi mai rapid. Banca poate obţine informaţii direct de la Fisc despre veniturile solicitantului, cu acordul acestuia.

Cele patru zile bancare în care instituţiile de credit s-au văzut puse în imposibilitatea de a mai oferi credite de consum pentru persoanele fizice sunt practic o săptămână de banking, iar repercursiunile acestui bloaj se vor vedea în reducerea creditului de consum al lunii iunie probabil cu 50%, după cum apreciază surse din piaţa bancară.

Reprezentanţii Ministerului Finanţelor au declarat pentru ECONOMICA.NET că respectiva platformă informatică are într-adevăr probleme, dar „oamenii pot cere de la ghişeul administraţiilor financiare cazierul fiscal propriu. Lucrăm la această problemă, dar nu ştim când vom putea da un răspuns exact asupra cauzelor şi nici în cât timp vom remedia problema”.

„Clienții pot accesa în continuare credite de la bănci. Verificările legate de veniturile solicitanților de credite se realizează prin prezentarea de către aceștia a adeverinţei de venit sau a fişei fiscale. După finalizarea lucrărilor de mentenanță la nivelul sistemului informatic al ANAF,  verificările se vor putea realiza din nou integral automat.”, a precizat oficial ARB.

Momentul este unul destul de critic, atât pentru sistemul bancar, cât şi pentru ANAF, cu atât mai mult cu cât intervine la mai puţin de o lună după atacul informatic de proporţii din luna mai, care a afectat şi România. De asemenea, o întreagă serie de informaţii financiare ale persoanelor fizice pot fi compromise. La sfârşitul lunii aprilie 2017, soldul creditelor de consum era de 52,13 miliarde de lei. Menţionăm că majoritatea băncilor din România care lucrează pe zona de retail şi dau credite de consum accesau această bază de date a ANAF, pentru a acorda creditul cât mai rapid, chiar pe loc dacă era posibil.

sursa:economica.net

DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ