DN 18 Moisei – Iacobeni plin de gropi

iacobeniLucrările pentru reabilitarea tronsonului Moisei – Iacobeni de pe Drumul Naţional 18 sunt din nou suspendate! Deşi în luna martie a acestui an oficialităţile judeţene anunţau încrezătoare reluarea activităţilor pe porţiunea atât de hulită de participanţii la trafic, în vizita pe care a efectuat-o în Maramureş în zilele de 12 şi 13 mai a.c., directorul CNADNR Narcis Neaga s-a arătat extrem de nemulţumit de aspectul şantierului din Borşa şi Moisei, precum şi de progresul înregistrat de firma israeliană Shapir care a câştigat prin contract reabilitarea tronsonului.

 Lucrări în impas. A fost iniţiată procedura de reziliere a contractului
Pe parcursul lunii mai, firma Shapir nu ar fi acceptat să semneze memorandumul propus de CNADNR prin care compania se angaja ca şi garant în contractarea unor credite, iar firma se obliga să efectueze lucrări, urmând ca plata să fie făcută după finalizarea unor etape. Momentan situaţia a ajuns într-un punct mort. Intenţii de reziliere există şi din partea CNADNR şi din partea constructorului. Cert este că lucrările sunt în impas şi vor intra într-o nouă procedură de durată, care îi va lăsa fără drum reparat pe toţi cei care locuiesc sau tranzitează zona. Informaţiile de la momentul actual arată că se va relua licitaţia pentru atribuirea contractului unui alt agent economic. Până la găsirea unui nou realizator al investiţiei, firma Shapir are obligaţia să închidă şantierul, astfel încât traficul rutier să se desfăşoare în siguranţă şi să întreţină tronsonul. Prefectul Anton Rohian ne-a informat că în cursul săptămânii viitoare, 9-13 iunie, o echipă de la CNADNR va veni iar în Maramureş pentru a evalua situaţia şi a realiza o expertiză, astfel încât lucrurile să se pună în mişcare cât mai repede. “În urma refuzului firmei Shapir de a semna memorandumul propus de CNADNR, nu rămâne o altă soluţie decât rezilierea contractului. S-a repoziţionat şi CNADNR-ul şi va recurge la o altă cale, va aduce pe tapet o nouă finanţare pentru acel tronson, care era pe Banca Europeană de Investiţii şi Guvern, se va încerca o finanţare pe bani europeni, pe fonduri nerambursabile”.
L-am căutat în repetate rânduri pe inginerul şef Julien Starosta, reprezentant al companiei Shapir, pentru a ne prezenta punctul de vedere, însă nu a răspuns apelurilor telefonice şi nici nu s-a aflat în Borşa, la punctul de lucru, joi, 5 iunie, când ne-am aflat în oraş pentru documentare. Cu toate acestea, ieri, printr-un mesaj telefonic, ne-a transmis următoarele: “După trei ani în care Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale nu a reuşit să asigure bugetul pentru această lucrare, am trimis înştiinţarea de reziliere către beneficiar în data de 13 mai 2014, acest fapt datorându-se în principal faptului că, deşi în Bugetul anului 2014 apare suma de 100 de milioane, alocată pentru contractul 6R13, beneficiarul CNADNR a transmis adresă oficială în care ne comunică buget 0.” De asemenea, domnul Starosta ne-a confirmat că se va închide şantierul.
• “Constructorul spune că nu primeşte bani, iar cei de la CNADNR spun că nu au ce să plătească”
Edilul Borşei, Ion Sorin Timiş, este nemulţumit de cum decurge situaţia. “Lucrările au demarat foarte greu, a fost o perioadă în care s-a lucrat, apoi iar s-au blocat. Tot timpul constructorul spune că nu primeşte bani, iar cei de la CNADNR spun că nu au ce să plătească pentru că nu s-au făcut lucrări. Li s-a mai propus un memorandum anul acesta. Ei vor să lucreze doar cu plata în avans. Altă soluţie nu există decât rezilierea contractului. Inclusiv la şedinţa pe care am avut-o la sediul primăriei [n. red. în 12 mai a.c.] cu Narcis Neaga şi alţi reprezentanţi CNADNR, prefectul Anton Rohian, reprezentanţi ai primăriilor Borşa şi Moisei, ai firmei Shapir, lor li s-a propus acest memorandum. Au refuzat şi în acest caz se va iniţia rezilierea contractului. Exact ce s-a întâmplat. Încă nu a apărut nicăieri o adresă prin care să se spună clar că s-a reziliat, ci doar o scrisoare prin care îi anunţă pe constructori că există intenţia de a rezilia contractul. Ei trebuie să întreţină drumul până va fi declarat un alt câştigător pentru lucrări. Firma Shapir trebuie să închidă şantierele deschise, pentru că astăzi circulaţia între Moisei şi Borşa este o aventură. În foarte multe locuri nu se poate intra în curţi, de doi ani de zile nu s-a mai turnat asfalt. Drumul arată foarte rău, arăta mai bine înainte de începerea lucrărilor. În ultima vreme s-au înregistrat foarte multe solicitări de despăgubire de la şoferi pentru că şi-au distrus maşinile. Cei afectaţi apelează la firma de asigurări, iar aceasta se va îndrepta către constructor şi vor avea doar probleme dacă nu vor să lucreze. Judeţul trebuie să rezolve problema. DN 18 este coloana vertebrală a judeţului Maramureş”. Situaţia pare scăpată de sub control mai ales în Moisei. Viceprimarul comunei, Grigore Tomoiagă, ne-a spus că “oamenii reacţionează foarte dur. Toată comuna Moisei e un şantier. Au tăiat asfaltul şi la podeţe au rămas cratere, mai ales din centrul comunei înspre Vişeu. Dacă nu se intervenea anul acesta la rigole şi podeţe, era mai bine Oamenii îşi strică maşinile, vin şi ne spun zilnic că vor face o revoluţie, vor bloca drumul. Îi îndemnăm să aştepte, facem şi noi ce putem, vom trimite adrese înspre Drumurile Naţionale şi Guvern. Nu putem intra aşa în iarnă, că ajungem să circulăm cu căruţa”.

 Oamenii sunt nemulţumiţi
Până se va ajunge la o nouă turnare de beton pe DN 18 Moisei – Iacobeni, locuitorii vor avea de suferit şi înghiţit în sec. Domnul Mihali, ce îşi desfăşoară activitatea în Complexul Turistic Borşa, spune că se plâng turiştii. “Oamenii ajung aici şi le place, dar zic că nu mai vin din cauza drumurilor, că-şi rup maşinile. Asta nu e deloc bine pentru comunitatea de aici, că noi vrem să dezvoltăm turismul”. Glodeanu Ştefan, care străbate des drumul Iacobeni – Borşa, este indignat că “drumul de la Iacobeni până în Borşa e un chin pentru orice şofer şi e aşa de foarte multă vreme, de ani buni nu s-a mişcat absolut nimic. Gropile din şosea sunt atât de dese şi de adânci încât pe anumite bucăţi nu poţi merge cu mai mult de 10 km/h fără să-ţi strici maşina. Nu există scuză pentru ca un drum naţional, un drum turistic, să fie lăsat sub forma asta de atâţia ani. Sunt mulţi şoferi care adesea preferă ruta Borşa – Vatra Dornei pe traseul Salva – Năsăud – Bistriţa – Vatra Dornei, drum cu 90 de km în plus, dar un drum bun”.

Loading...
loading...

1 COMENTARIU

  1. Chiar nu pot sa inteleg cum a fost semnat contractul respectiv cu aceasta firma fantoma…Nu au existat clauze clare in acel contract? Eu stiu ca orice fel de contract de genul asta are stipulate anumite clauze , deadline-uri si chiar penalitati cand sunt incalcate acele deadline-uri… Ca la noi la nimeni… Cea mai buna metoda de rezolvare este ca sa se uneasca locuitorii acestei zone si sa blocheze acest drum .. Este singurul drum de acces dinspre Maramures spre Suceava.. Chiar nu se mai poate asa… De ani de zile tot asa imi amintesc drumul acesta..Il peticeau toamna inainte sa dea inghetul si pana in februarie era mai rau decat il facusera in toamna.. Asa am ajus ? Avem un judet de nota 20 dar infrastructura de nota 2..Sunt cert convins ca si turismul ar inflori daca jegurile alea de guvernanti nu si-ar bate joc de noi.. Bine ca au proiecte de autostrazi la toti sarantocii de sudisti noua nu sunt in stare sa ne termine nici amaratul asta de drum national.. Repet… Sa se blocheze drumul cu 20 de tatre de balast sau bolovani si sa vina dracu televiziunile sa vada bataia de joc pe care o suportam de atata timp..

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.