Educația pentru mediu – prioritate a senatorului Severica Rodica Covaciu

România – una dintre puținele țări din Europa care nu a introdus Educația pentru mediu în Sistemul de Învățământ.

Senatorul Severica Rodica Covaciu, susține introducerea în Sistemul  Național de Învățământ, a Educației pentru mediu.

 Una dintre concluziile evaluării din 2019 a punerii în aplicare a politicilor de mediu ale Uniunii Europene (Bruxelles, 04.04.2019) este aceea că gropile de gunoi din jurul marilor orașe din România, sunt adevărate bombe pentru mediu și pentru sănătatea oamenilor. Se menționează faptul că din 2014, România a făcut progrese infime în ceea ce privește deșeurile municipale, fapt pentru care procedura de sancționare (infringement) nu va putea fi evitată în 2020. În acest context, readucem în discuție faptul că gestionarea deșeurilor în județul Maramureș rămâne o problemă care necesită maximă urgență, atenție și implicare. Cunoaștem faptul că activitatea de depozitare a gunoiului menajer din Baia Mare, pe rampa amenajată în Satul Nou de Sus a fost sistată în 16 iulie 2017 conform HG 349/2005.    În urma trecerii în conservare a acestui depozit, deșeurile colectate au fost depuse pe o platformă temporară, care are autorizația de funcționare valabilă până în octombrie 2020. Referitor la aceasta platforma, consultanții pe probleme de mediu atrag atenția asupra faptului că înălțimea admisă pentru depozitare va fi în curând depășită. Cel mai probabil, depozitul va fi din nou relocat. În acest context, este imperativă stoparea relocării repetitive și găsirea unor soluții permanente.

Oare în județul nostru, respectiv la nivelul României nu se poate rezolva exemplar problema gunoiului cu fonduri structurale, la fel ca în alte țări din Uniune?!

 În Europa, există exemple și modele de Centre Regionale de Management Integrat al Deșeurilor (Slovenia – cea mai modernă uzină de tratare și recuperare a deșeurilor din Europa, Spania, Germania etc.) ce au ca rezultat orașe curate și îngrijite, în care doar o cantitate infimă (cam 0,7%) din mizeria orașului ajunge la groapa de gunoi, restul se reciclează, se reutilizează în alte forme sau se transformă în energie. Chiar Bulgaria, țară cu care suntem comparați adesea a făcut mari progrese (ex. modelul din Stara Zagora)

Gândindu-mă la posibile soluții, supun atenției un aspect important pentru noi toți: Educația pentru mediu.

Suntem, în acest sens printre puținele țări din Europa care nu au inclusă în Sistemul Național de Învățământ, exact componenta educațională ce ar pune bazele unei atitudini pozitive față de mediul în care trăim, cu scopul formării unui comportament corect în raport cu nevoia acută de a-l proteja.

Competențele formate și dezvoltate în rândul elevilor și profesorilor prin această componentă a educației, ar putea constitui un suport important al protejării mediului prin: reducerea cantitativă a deșeurilor (consecință a reducerii consumului de plastic), colectare selectivă, respectarea normelor de depozitare a deșeurilor menajere, reciclare creativ-artistică și altele.

În aceeași ordine de idei, consider că măsurile coercitive ar contribui substanțial la reducerea cantității de gunoi menajer și la gestionarea integrată a acestuia, având ca efect  conștientizarea populației, asumarea responsabilităților și consecințelor.

Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.