Elan Schwartzenberg, 19 milioane dolari într-un offshore din Panama dintr-o tranzactie cu un gigant media – Rise Project

elan_schwartzenberg19 milioane de dolari au intrat într-un cont offshore manevrat de Elan Schwartzenberg în Lichtenstein. Banii au venit de la magnatul media Rupert Murdoch, iar transferul a avut loc în anul 2000, când afaceristul româno-israelian a vândut o firmă românească de panotaj ce controla aproximativ 17% din publicitatea stradală, scrie Rise Project.

Documentele Panama Papers arată și că Elan Schwartzenberg, acum anchetat pentru corupție, a înființat mai multe companii offshore la casa de avocatură Mossack Fonseca. Una dintre acestea, susțin procurorii DNA, ar fi intermediat mita primită de fostul primar Radu Mazăre de la constructorul israelian, Avraham Morgenstern, pentru contractul privind un cartier de locuințe sociale în Constanța, potrivit Rise Project.

În a doua parte a anilor ’90, Elan Schwartzenberg a apelat des la serviciile registratarului panamez Mossack Fonseca prin intermediul căruia a înființat patru firme offshore în Insulele Virgine Britanice. Le-a folosit apoi ca paravane în afacerile derulate în România.

Atunci, Elan Schwartzenberg, pionier în domeniul publicității stradale la noi, tocmai deschidea o afacere de panotaj în 1997 prin firma Exclusiv Media din Capitală. Totul era controlat din Insulele Virgine Britanice, de offshore-ul Collio Financial SA (devenit ulterior O.M.E Limited).

Panama Papers dezvăluie că firma offshore declarase o subsidiară în România, adică societatea Exclusiv Media SRL care gestiona 17% din piața locală de publicitate outdoor. Suveica era însă mai complicată: la rândul lui, offshore-ul era controlat de alte căsuțe poștale, mai puțin 4.000 de acțiuni ( 30%) care îi aparțineau oficial lui Elan Schwartzenberg.

După trei ani de activitate, firma-mamă din Insulele Virgine a vândut subsidiara românească Exclusiv Media cu 19 milioane de dolari. Banii au intrat într-un cont deschis la LGT Bank AG din Liechtenstein, iar compania a fost preluată de gigantul News Corporation patronat de magnatul media Rupert Murdoch, prin intermediul diviziei sale de publicitate News Outdoor.

Ulterior, numele firmei românești s-a schimbat, iar Murdoch a vândut mai departe, în 2011, către un grup de investitori reprezentați de fondul rusesc de investiții, VTB Capital, controlat de Kremlin. Aceștia au intrat în schemă printr-un alt offshore, de astă dată din Cipru. Mai târziu, în 2014, SRL-ul bucureștean raporta 50 de angajați și înregistra o cifră de afaceri de 14,5 milioane de lei.

Împreună cu Elan Schwartzenberg, în arhivele Mossack Fonseca, mai figurează încă patru persoane care au deținut calitatea de directori ai offshore-ului din Insulele Virgine care a demarat afacerea de publicitate outdoor în România. Cei patru sunt Gilbert Wood, Viorel Bîtu, Vlad Ruță și David Rigoll, iar RISE Project a vorbit cu trei dintre ei.

„Nu pot discuta nimic despre clienții noștri. În primul rând nu e conform cu statutul profesiei mele și în al doilea rând este ilegal.”, spune Gilbert Wood acum, precizând totuși că l-a cunoscut pe Elan Schwartzenberg la sfârșitul anilor ’90.

Citeste continuarea pe economica.net

Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.