O INVENȚIE PE ZI Telescaunul

Telescaunul este un mijloc de transport pe cablu pentru persoane, cu scaune suspendate de un cablu în circuit, susținut de piloni și care este pus în funcțiune de un motor. Telescaun este denumit și scaunul suspendat pe cablul respectiv, la intervale fixe. Este destinat turiștilor și în mod special schiorilor care vor să urce pantele din vârful cărora urmează să înceapă coborârea.

Primul cablu tractat pentru schiori a fost dat în funcțiune în 1907, în Bodele, Vorarlberg (Austria). Era pus în mișcare de un motor, iar turiștii urcau panta așezați pe sănii, prinzându-se cu mâna de mânerele aflate pe cablu. O instalație asemănătoare a fost dată în folosință în anul următor în Germania, în zona Schollach (Pădurea Neagră).

Funicularele, inventate în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, au fost utilizate inițial pentru transportul de mărfuri și apoi și pentru persoane.

În perioada interbelică, succesul tot mai mare al schiului alpin i-a făcut pe cei din domeniul turismului să caute soluții cât mai convenabile. În 1934, elvețianul Ernst Constam și compania germană Adolf Bleichert & Co inaugurează primul teleschi, în apropiere de Davos, în zona alpină a Elveției.

Însă inventatorul telescaunului este considerat James Curran, inginer american, care în 1936 montează un astfel de mecanism în stațiunea Sun Valley, din Statele Unite ale Americii. Acest telescaun, cu scaune pentru o singură persoană, a fost inaugurat în decembrie, pentru deschiderea sezonului de iarna 1936-1937, și se numea ”Aerial Ski Tramway”.

În Europa primul telescaun a fost construit în 1940 în stațiunea de schi Pustevny din Cehia.

Există telescaune în care pasagerii se urcă din mers, telescaune care pot fi încetinite numai la momentul îmbarcării, respectiv al debarcării, precum și aparate hibride, care au montate pe aceeași linie și telescaune și telecabine (primele pentru schiori, care nu sunt nevoiți să-și scoată schiurile, iar telecabinele — pentru debutanții în schi sau turiști obișnuiți).

Loading...
loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.