2023 a fost un an plin pentru CJSU. Ce cuprinde raportul instituției maramureșene?

În anul 2023 activitatea Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Maramureş a vizat eficientizarea acţiunilor de prevenire şi creşterea capacităţii de reacţie în situaţii de urgenţă a tuturor structurilor cu atribuţii din cadrul Sistemului Judeţean de Management al Situaţiilor de Urgenţă, prioritatea comitetului fiind apărarea vieţii şi sănătăţii populaţiei, protejarea mediului înconjurător şi a valorilor materiale, pe timpul producerii unor situaţii de urgenţă, precum şi restabilirea rapidă a stării de normalitate.

Sub conducerea prefectului, în anul 2023 Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă s-a întrunit în 19 şedinţe extraordinare și o ședință ordinară, în cadrul cărora au fost adoptate 18 hotărâri.

Secretariatul Tehnic Permanent a întocmit 23 referate pentru emiterea Ordinelor de Prefect, privind constituirea comisiilor mixte de constatare și evaluare a pagubelor produse în anul 2023.

ACȚIUNI ȘI MĂSURI CU CARACTER PROACTIV, ÎN PERIOADA PREDEZASTRU

Pentru prevenirea şi limitarea efectelor fenomenelor hidrometeorologice, prin dispeceratul I.S.U. s-au primit 4 mesaje de avertizare COD ROȘU, 77 de avertizări COD PORTOCALIU, 234 de mesaje de atenționare COD GALBEN, totalizând un număr de 315 de atenționări, avertizări și informări. Acestea au fost transmise către membrii Comitetului Judeţean, Comitetele Locale (primari, viceprimari) şi agenţi economici care prin specificul activităţii constituie factori de risc potenţial generatori de situaţii de urgenţă, totalizând un număr de peste 61.600 de SMS-uri și respectiv 86 (35 au fost transmise de IGSU) de mesaje transmise prin sistemul RO-ALERT.

Alte acțiuni cu caracter proactiv:

  • Transmiterea către C.L.S.U. a măsurilor ce se impun, în cazul instituirii codurilor de atenționare/avertizare hidrometeorologică;
  • Asigurarea permanenţei la primării;
  • Monitorizarea cursurilor de apă vizate de atenționări/avertizări;
  • Actualizarea permanentă a datelor de contact ale membrilor CLSU şi CJSU;
  • Executarea controalelor mixte, în teritoriu;
  • Planificarea și participarea la convocări, instructaje şi instruiri ale membrilor C.L.S.U;
  • Centralizarea stocurilor de material antiderapant, a spațiilor de cazare și a tehnicii specifice actiunilor de deszăpezire;
  • Verificarea modului în care au fost decolmatate șanțurile, rigolele și cursurile de apă;
  • Întocmirea Planurilor de măsuri pentru diminuarea potențialelor efecte negative ale caniculei și secetei pe teritoriul județului Maramureș, respectiv Planul de măsuri pentru perioada sezonului rece;
  • Informarea preventivă a populației cu privire la interdicțiile utilizării focului deschis la arderea de miriști și vegetație uscată, precum și la conducerea preventivă pe timpul sezonului rece;
  • De asemenea, s-au desfășurat 72 exerciții cu forțe și mijloace în teren, privind gestionarea situațiilor de urgență generate de: incendii, accidente rutiere cu victime multiple și inundații. Totodată s-a verificat și modul de punere în aplicare a Planului Roșu de intervenție.

 

GESTIONAREA SITUAȚIILOR DE URGENȚĂ

 

SITUAȚIA GENERATĂ DE CONFLICTUL MILITAR DIN UCRAINA

Din data de  08.03.2022 la Punctul de Trecere al Frontierei Sighetu Marmației s-a constituit Punctul de Coordonare și Comandă Avansat Integrat(P.C.C.A.I.), din acesta făcând parte toate componentele din CJ.S.U. Maramureș, împreună cu autoritățile locale și O.N.G.-uri locale, naționale și internaționale.

În cursul anului 2023, prin Punctul de Coordonare și Comandă Avansat Integrat(P.C.C.A.I.), au fost asistate peste 8944 de persoane refugiate/strămutate, totodată au fost efectuate 392 misiuni de transport pentru 2404 persoane refugiate/strămutate.

De la izbucnirea conflictului armat, pe lângă instituțiile publice deconcentrate și descentralizate și autoritățile publice locale implicate, am fost sprijiniți de 12 Organizații Neguvernamentale acestea asigurând zilnic o medie de 4 voluntari, fiind distribuite îmbrăcăminte și încălțăminte respectiv alimente și hrană.

Totodată, Serviciul Public Salvamont Maramureș, Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Gheorghe Pop de Băsești” al Județului Maramureș, Inspectoratul Teritorial al Poliției de Frontieră Maramureș respectiv Inspectoratul de Jandarmi Județean Maramureș, sprijiniți de aeronave IGAV și MAI, au executat 12 misiuni de căutarea-salvare în zona montană în care au fost salvate 10 persoane de cetățenie ucraineană.

 

INUNDAȚII ŞI FENOMENE HIDROMETEO PERICULOASE

Anul 2023 a fost caracterizat, din punct de vedere meteorologic, de temperaturi ridicate faţă de limitele temperaturilor medii obişnuite, cu un climat evidențiat prin trecerea bruscă la fenomene meteorologice caracterizate prin precipitații de scurtă durată şi intensificări ale vântului, pe alocuri cu o intensitate neobişnuită și spre finele anului prin zile cu temperaturi relativ ridicate, anormale pentru acestă perioadă.

Cele mai semnificative fenomene hidrometeorologice produse în anul 2023 au fost:

  • În perioada 18-19.01.2023 s-au înregistrat precipitații abundente suprapuse pe un strat de zăpadă , afectând:
  • 1 UAT cu o localitate;
  • Pagube în valoare de 1.160.000 lei;
  • În perioada 17-20.02.2023 s-au înregistrat precipitații abundente suprapuse pe un strat de zăpadă, iar temperaturile pozitive au favorizat topirea stratului de zăpadă producând creșteri de niveluri și debite, afectând:
  • 12 UAT-uri cu 19 localități;
  • Pagube în valoare de 3.789.230 lei;
  • În perioada 24-27.02.2023 s-au înregistrat precipitații abundente suprapuse pe un strat de zăpadă, iar temperaturile pozitive au favorizat topirea stratului de zăpadă producând creșteri de niveluri și debite, afectând:
  • 7 UAT-uri cu 14 localități;
  • Pagube în valoare de 7.517.350 lei;
  • În data de 07.05.2023 s-au înregistrat averse cu caracter torențial, instabilitate atmosferică accentuată, descărcări electrice și intensificări ale vântului și grindină, afectând:
  • 3 UAT-uri cu 8 localități;
  • Pagube în valoare de 1.777.350 de lei;
  • În data de 31.05.2023 s-a înregistrat o instabilitate atmosferică accentuată care s-a manifestat prin averse torențiale, iar conform înregistrării Mozaicului Radar Național, la Baia Sprie, localitatea Chiuzbaia s-au înregistrat 19,5 l/mp într-o perioadă scurtă de timp, afectând:
  • 1 UAT cu o localitate;
  • Pagube în valoare de 170.000 de lei;
  • În perioada 09-11.06.2023 s-au înregistrat precipitații abundente, averse torențiale, inclusiv averse cu caracter torențial localizate în afara punctelor de măsurare a precipitațiilor și instabilitate atmosferică temporar accentuată, afectând:
  • 5 UAT-uri cu 9 localități;
  • Pagube în valoare de 5.251.950 lei;
  • În perioada 16-18.06.2023 s-au înregistrat precipitații abundente și instabilitate atmosferică, afectând:
  • 2 UAT-uri cu 2 localități;
  • Pagube în valoare de 2.930.400 lei;
  • În perioada 23-27.06.2023 s-au înregistrat precipitații abundente, instabilitate atmosferică temporar accentuată, intensificări ale vântului și vijelii afectând:
  • 5 UAT-uri cu 5 localități;
  • Pagube în valoare de 3.537.960 lei;
  • În perioada 04-07.07.2023 s-a înregistrat o instabilitate atmosferică temporar accentuată, caracterizată prin precipitații abundente, averse cu caracter torențial, intensificări ale vântului, descărcări electrice și grindină, afectând:
  • 6 UAT-uri cu 6 localități;
  • Pagube în valoare de 2.625.600 lei;
  • În perioada 12-13.07.2023 s-au înregistrat perioade cu instabilitate atmosferică temporar accentuată care s-au manifestat prin averse, afectând:
  • 2 UAT-uri cu 5 localități;
  • Pagube în valoare de 800.150 lei;
  • În data de 19.07.2023 s-au înregistrat, izolat, averse care au avut caracter torențial, afectând:
  • 1 UAT cu o localitate;
  • Pagube în valoare de 000 lei;
  • În perioada 25-26.07.2023 s-au înregistrat, pe arii extinse, averse care au avut caracter torențial, afectând:
  • 3 UAT-uri cu 3 localități;
  • Pagube în valoare de 800 lei;
  • În data de 30.07.2023 s-au înregistrat, pe arii extinse, averse care au avut un caracter torențial, afectând:
  • 3 UAT-uri cu 11 localități;
  • Pagube în valoare de 800 lei;
  • În perioada 29-30.08.2023 s-au înregistrat, pe arii extinse, averse care au avut caracter torențial, afectând:
  • 3 UAT-uri cu 3 localități;
  • Pagube în valoare de 428.100 lei;
  • În data de 15.11.2023 s-au înregistrat precipitații însemnate cantitativ, afectând:
  • 1 UAT cu o localitate;
  • Pagube în valoare de 200.000 lei;
  • În perioada 30.11.2023-03.12.2023 s-au înregistrat precipitații abundente suprapuse pe un strat de zăpadă, iar temperaturile ridicate au favorizat topirea stratului de zăpadă, afectând:
  • 5 UAT-uri cu 7 localități;
  • Pagube în valoare de 582.400 lei;
  • În perioada 13-15.12.2023 s-au înregistrat precipitații abundente suprapuse pe un strat de zăpadă-zana înaltă, iar temperaturile ridicate au favorizat topirea stratului de zăpadă, afectând:
  • 16 UAT-uri cu 22 localități;
  • Pagube în valoare de 314.202 lei;
  • În data de 25.12.2023 s-au înregistrat precipitații abundente suprapuse pe un strat de zăpadă-în zona înaltă, iar temperaturile ridicate au favorizat topirea stratului de zăpadă favorizând creșteri de niveluri și debite. Inclusiv depășiri ale capacității de transport ale unor cursuri de apă, afectând:
  • 1 UAT cu o localitate;
  • Pagube în valoare de 750 lei

În cursul anului 2023, în județul Maramureș, în urma fenomenelor hidrometeorologice periculoase, au fost afectate 50 de localități din 22 de U.A.T.-uri, înregistrându-se  următoarele pagube: 1 – obiectiv economic,  12 – poduri, 48 – podețe și traversări pietonale, 12,2 km – drumuri comunale, 280,71 km – străzi, 29,4 km drumuri forestiere și agricole, 34,3 Ha  –  teren arabil, 6 Ha – pășuni/fânețe, 3  – surse de alimentare cu apă în sistem centralizat, 7 – construcții hidrotehnice.

Valoarea totală a pagubelor se ridică la 69.048.042 de lei.

Au fost întocmite şi transmise Ministerului Afacerilor Interne 18  Rapoarte de sinteză privind apărarea împotriva inundaţiilor, accidentelor la construcţiile hidrotehnice şi secetei hidrologice din judeţul Maramureş.

Totodată pentru eroziunea activă din zona dig-mal stâng de pe cursul râului Lăpuș, situată între hm 1159–hm 1164, în lungime de aprox. 450–500 m din zona localității Bozânta Mică, s-au întreprins demersuri pentru alocarea de urgență a sumelor necesare executării lucrărilor de refacere mal și consolidare, întocmindu-se în acest sens o hotărâre a Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Maramureș.

FENOMENE METEOROLOGICE PERICULOASE – GRINDINĂ VIJELIE

În perioada 17-20.07.2023, s-au înregistrat fenomene meteorologice de intensificări ale vântului cu aspect de vijelie și căderi de grindină de dimensiuni medii și mari care au afectat 6 U.A.T.-uri, producând pagube în valoare de 3.742.667 lei.

În data de 26.07.2023, s-au înregistrat fenomene meteorologice de intensificări ale vântului cu aspect de vijelie și căderi de grindină de dimensiuni mici care au afectat 2 U.A.T.-uri, producând pagube în valoare de 149.367 lei.

POLUĂRI

În data de 10.05.2023 a fost înregistrată o poluare accidentală pe cursul de apă Valea Cernei. Acest fapt s-a datorat deversării într-un canal de desecare (cu debușare în Valea Cernei) a unor ape uzate cu încărcătură organică mare (dejecții animaliere) provenite de la o fermă din localitatea Mânău. Evenimentul înregistrat a fost pe durata a 2 zile, impactul a fost local, afectând calitatea Văii Cerna. Poluatorului i s-au aplicat prevederile legii apelor nr. 107/1996 (cu modificările și completările ulterioare).

ALUNECĂRI DE TEREN

În anul 2023 s-au produs/reactivat alunecări de teren în 25 unităţi administrativ-teritoriale (Baia Mare, Baia Sprie, Borșa, , Târgu Lăpuș, Șomcuta Mare, Ulmeni, Vișeu de Sus, Copalnic Mănăștur, Coroieni, Mireșu Mare, Fărcașa, Ruscova, Bistra, Poienile de Sub Munte, Repedea, Cernești, Băiuț, Valea Chioarului, Vima Mică, Vișeu de Jos, Strâmtura, Bocicoiu Mare, Remeți, Moisei, Cicârlău).

Pagubele produse de alunecările de teren la nivelul județului sunt următoarele :

  • Zid de sprijin afectat : 3 buc;
  • Case: 1 buc;
  • Anexe: 2 buc;
  • Drum comunal: 0,35 km;
  • Drum județean : 1,7 km;
  • Străzi : 2,62 km;

În toate aceste cazuri s-a impus efectuarea unor studii geotehnice care să ofere soluţiile tehnice pentru punerea în siguranţă a terenurilor și monitorizarea permanentă pentru determinarea vitezei de alunecare, comitetele locale informând operativ comitetul județean cu privire la evoluția fenomenelor.

PRĂBUȘIRI DE CONSTRUCȚII

În anul 2023, pentru prevenirea unor situații de urgență generate de prăbușirea unor poduri rutiere/pietonale, s-au emis 4 ordine de prefect pentru constituirea comisiilor de constatare a gradului de risc privind siguranța în exploatare pentru:

  • Pod istoric peste râul Tisa, din punctul de trecere a frontierei Sighetu Marmației-Solotvino;
  • 5 poduri pe str. Valea Vinului din orașul Vișeu de Sus;
  • Punte pietonală suspendată în zona Luhei Portos din U.A.T. Bistra;
  • Pod peste râul Lăpuș din localitatea Rogoz, DJ 171C, Km 0+820m.

În urma constatărilor efectuate de către comisii, s-au emis si transmis, către Comitetul Național pentru Situații de Urgență, două hotărâri ale Comitetului Județean pentru Situații de Urgență pentru întreprinderea demersurilor pentru alocarea de urgență a fondurilor necesare realizării și implementării lucrărilor de punere în siguranță a obiectivelor „Pod istoric peste râul Tisa, din municipiul Sighetu Marmației, jud. Maramureș”,  „podului peste râul Lăpuș de pe DJ 171C km 0+820”, respectiv a drumului județean DJ 185 afectat de alunecări de teren pe raza localității Bocicoiu Mare la km 67+750 – km67+780 și km 68+280 – km 68+310.

MUNIȚIE NEEXPLODATĂ

În anul 2023 s-au desfășurat 5 intervenţii pirotehnice pentru asanarea teritoriului de muniția neexplodată, în localitățile Satu Nou de Sus, Baia Sprie, Câmpulung la Tisa,  și Tulghieș fiind descoperite 25 elemente de muniție din timpul conflictelor militare și 151 de cartușe infanterie calibru 9 mm.

În acest sens, trebuie menționat că este al cincilea an consecutiv în care nu au existat zăpoare de gheață pe raza județului care să impună intervenția echipei pirotehnice.

INCENDII

În anul 2023, în vederea gestionării celor 546 situații de urgență generate de incendii au participat: servicii profesioniste, private şi voluntare  pentru situaţii de urgenţă. Situația alocării forțelor și mijloacelor din partea sistemului național de management al situații de urgență se prezintă astfel:

  • Servicii Profesioniste: 416 intervenții;
  • Servicii Profesioniste + Voluntare + Private: 1 intervenție;
  • Servicii Profesioniste + Voluntare: 108 intervenții;
  • Servicii Voluntare: 21 intervenții.

În funcție de perioada anului în care s-a manifestat situația de urgență, situația detaliată se prezintă astfel:

  • 171 intervenții pe timpul anotimpului Primăvara;
  • 119 intervenții pe timpul anotimpului Vara;
  • 118 intervenții pe timpul anotimpului Toamna;
  • 138 intervenții pe timpul anotimpului Iarna.

Pe timpul situațiilor de urgență, valoarea pagubelor materiale s-a ridicat la 10.240.928 lei si au fost salvate bunuri în valoare de 188.189.675 lei.

EPIDEMII

La nivelul județului Maramureș începând cu data de 27.10.2022 până în data de 26.01.2023 s-a declarat stare de alertă pentru tipul de risc epidemiologic generat de imposibilitatea ridicării deșeurilor menajere de către operatorii de salubritate. Ulterior pentru a se evita blocarea serviciului de ridicare a deșeurilor menajere, Comitetul Județean pentru Situații de urgență a emis două hotărâri, privind solicitarea către Comitetul Național pentru Situații de Urgență, de a prelungi perioada de depozitare a deșeurilor colectate din județul Maramureș, la operatori autorizați din județul Bihor, municipiul Oradea. În baza celor două hotărâri ale Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Maramureș, Comitetul Național pentru Situații de urgență a emis două hotărâri prin care se avizează solicitarea făcută.

EPIZOOTII

În anul 2023 au fost efectuate acțiuni sanitar veterinare de supraveghere a efectivelor de animale, pe specii și categorii de producție, iar când s-au depistat animale bolnave, acestea au fost eliminate imediat din efective pentru a se preveni răspândirea bolilor în teritoriu.

În conformitate cu prevederile Ordinului A.N.S.V.S.A. nr. 79/2008, privind notificarea internă și declararea oficială a unor boli transmisibile ale animalelor, în anul 2023 au fost emise următoarele notificări:

BoalaSpecieNr. focareNr. animale afectate
Pesta porcină africanăSuine868
Anemie Infecțioasă Ecvina

jf

Ecvide33
Infecția cu complexul Mycobacterium Tuberculosis(TBC)Bovine38
RabieCanide11
Avort Salmonelic OvineOvine33
Loca AmericanăAlbine119 familii
Varooza AlbinelorAlbine119 familii

 

A fost monitorizată permanent activitatea de ecarisare a teritoriului și s-au efectuat controale, având în vedere interdicțiile comercializării și aglomerării de animale în târguri, precum și în trafic, verificându-se respectarea legislației în vigoare cu privire la circulația animalelor și a actelor însoțitoare.

 

ACTIVITĂŢI DE PREGĂTIRE ȘI ORGANIZARE :

S-au desfășurat următoarele activități:

  • 6 avize sector de competență pentru Serviciile Private pentru Situații de Urgență ale operatorilor economici;
  • 1 instruire anuală în domeniul situațiilor de urgență a președinților comitetelor locale pentru situații de urgență (în total 76 convocați, 59 prezenți (17 reprezentanți) /17 absenți s-a păstrat procentul de prezență, obiectivul fiind o creștere de 10% față de anul 2022, instruire cu președinții comitetelor locale pentru situații de urgență: – 37 % prezență);
  • 1 instruire anuală în domeniul situațiilor de urgență a șefilor centrelor operative cu activitate temporară la nivelul UAT-urilor (76 convocați, 61 prezenți (10 reprezentanți) /15 absenți26 % prezență realizând o scădere de 2.64% față de anul 2022;
  • 58 de dosare avizate pentru pregătire în domeniul situații de urgență de la nivelul localităților.
  • 48 de dosare avizate pentru pregătire în domeniul situații de urgență de la nivelul operatorilor economici.
  • În anul 2023, au fost executate 11 exerciții de avertizare, alarmare publică și evacuare a populației.
  • 1397 controale de fond, tematice, comune, operative, individuale și verificări în domeniul situațiilor de urgență;

 

DISFUNCŢIONALITĂŢI ŞI GREUTĂŢI ÎNTÂMPINATE

 

  • Lipsa dotării corespunzătoare cu mijloace de intervenţie a S.V.S.U. din localitățiile: Bistra și Budești, conform OM.A.I. 75/2019 pentru aprobarea criteriilor de performanță, privind constituirea, încadrarea și dotarea SVSU și SPSU;
  • Lipsa implicării unor autorităţi locale, dintre care amintim Valea Chioarului, Cernești și Bârsana, în ceea ce priveşte menţinerea în stare de operativitate a tehnicii de intervenţie (în special pe perioada sezonului rece având în vedere lipsa posibilităţilor de garare sau încălzire a spaţiilor aferente);
  • Neinformarea I.S.U. Maramureş referitor la scoaterea/ repunerea în intervenţie sau dotarea cu autospeciale noi ale Serviciilor Voluntare;
  • Insuficienţa resurselor financiare destinate prevenirii şi gestionării situaţiilor de urgenţă, precum şi refacerii obiectivelor şi infrastructurilor afectate;
  • Transmiterea, cu întârziere, de către comitetele locale, a datelor solicitate de Comitetul Județean și I.S.U. Maramureș privind:
    • Planul asigurării cu resurse umane materiale și financiare,
    • Catalogului Local cuprinzând clasificarea unităţilor administrativ-teritoriale, instituţiilor publice şi operatorilor economici din punct de vedere al protecţiei civile, în funcţie de tipurile de riscuri specifice ;
    • Evidența Comitetului local pentru situații de urgență;
  • Informarea cu întârziere despre modificările organizatorice la nivelul componenților Comitetului Județean pentru Situații de Urgență pentru actualizarea bazei de date a sistemului național de management pentru situații de urgență (CJSU și GST);
  • Întârzieri în transmiterea rapoartelor operative pentru tipurile de risc care s-au manifestat la nivelul U.A.T.-ului.
  • Neuniformitate şi neconformitate în ceea ce priveşte întocmirea rapoartelor operative;
  • Necunoaşterea şi neasumarea unor atribuţii specifice ale membrilor comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă, în domeniul de incidenţă;

 

DIRECŢII DE ACŢIUNE ŞI PROPUNERI PENTRU EFICIENTIZAREA  ACTIVITĂŢII  COMITETULUI JUDEȚEAN

  • Actualizarea permanentă a Schemei cu Riscurile Teritoriale și a Registrului de capabilități la nivelul județului;
  • Monitorizarea permanentă a zonelor cu riscuri generatoare de situații de urgență pe teritoriul județului, cu accent pe componenta preventivă și de educare a populației;
  • Asigurarea unei cooperări interinstituționale proactive între componentele Comitetului Județean și ale Comitetelor Locale în vederea gestionării în comun a situațiilor de urgență;
  • Demersuri pentru obţinerea fondurilor financiare necesare refacerii obiectivelor afectate de situaţiile de urgenţă produse;
  • Instruirea/implicarea activă a primarilor, în calitate de președinți ai CLSU, precum și a membrilor CLSU, în prevenirea și gestionarea situațiilor de urgență produse la nivel local;

CONCLUZII

În perioada manifestării tuturor situaţiilor de urgenţă instituțiile membre în Comitetul Judeţean pentru Situații de Urgență au acționat preventiv și unitar la măsurile de limitare a efectelor situațiilor de urgență, iar măsurile întreprinse, precum și coordonarea eficientă a intervențiilor, au făcut posibilă reducerea consecințelor acestora.

Rezultatele generale înregistrate pe anul 2023 în activitatea Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă relevă faptul că acesta a coordonat și gestionat o varietate mare de situații de urgență, unele cu impact major asupra populației. Pentru protejarea vieții, mediului și a bunurilor materiale, putem aprecia că forțele de intervenție au acționat eficient, cu responsabilitate și aplicând coerent procedurile prevăzute de legislația în vigoare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.