Bugetarii vor avea noi reguli pentru acordarea concediului de odihna

concediuBugetarii vor avea noi reguli pentru stabilirea perioadei anuale de concediu de odihna, conform unui proiect de act normativ initiat de Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice (MMFPSPV). Prevederile propuse le vor inlocui, practic, pe cele aflate in vigoare, deoarece acestea n-au mai fost actualizate de Guvern din anul 1995.

Ministerul Muncii a lansat miercuri in dezbatere publica un Proiect de hotarare de Guvern privind concediul de odihna anual si alte concedii ale salariatilor din administratia publica si din unitatile bugetare. Acesta vizeaza, in principal, inlocuirea actualelor dispozitii referitoare la concediul de odihna al bugetarilor — stabilite prin Hotararea Guvernului nr. 250/1992 –, din moment ce n-au mai fost schimbate de aproximativ 20 de ani.

Astfel, functionarii publici si personalul contractual din administratia publica si din unitatile bugetare vor avea dreptul, in fiecare an, la un concediu de odihna platit de 21-25 de zile, in functie de vechimea in munca.

 Mai exact, salariatii cu o vechime de pana in zece ani vor beneficia de 21 de zile de concediu, in timp ce persoanele cu o vechime de peste zece ani vor avea parte de 25 de zile de concediu, la fel ca in prezent. Iar tinerii in varsta de pana la 18 ani vor primi 25 de zile de concediu de odihna, fata de 24, cate sunt acordate in prezent.

Potrivit proiectului initiat de MMFPSPV, o schimbare semnificativa va fi facuta pentru personalul atestat din activitatea de cercetare stiintifica din unitatile bugetare. Aceste persoane vor primi 25 de zile de concediu de odihna, daca au o vechime in munca de pana in zece ani, si 30 de zile, pentru o vechime de peste zece ani. In prezent, personalul atestat are prevazut 24 de zile de concediu de odihna pentru o vechime de pana in cinci ani, 26 de zile pentru o vechime intre cinci si 15 ani si 28 de zile pentru o vechime de peste 15 ani.

De retinut este ca salariatii cu fractiune de norma vor beneficia de exact aceeasi durata a concediului de odihna acordata celor cu norma intreaga.

In alta ordine de idei, salariatii care lucreaza la angajatori diferiti, in baza unor contracte individuale de munca, vor beneficia de concediu de odihna de la fiecare angajator. Daca un salariat are contracte incheiate cu acelasi angajator, acesta va primi un singur concediu de odihna in fiecare an.

Important! Daca salariatii se vor afla in concediu medical chiar si un intreg an calendaristic, acestia vor avea dreptul sa primeasca zile de concediu de odihna. In prezent, HG nr. 250/1992 prevede exact contrariul. Mai multe informatii despre acest subiect gasiti aici.

Concediu de odihna suplimentar mai mare pentru nevazatori si cei cu handicap

Anumite categorii de salariati din adminsitratia publica si din unitatile bugetare vor beneficia in continuare de un concediu de odihna suplimentar de cel putin trei si cel mult zece zile, se mai arata in proiectul de hotarare. Concret, este vorba de bugetarii „care presteaza munci grele, periculoase sau vatamatoare, ori lucreaza in locuri de munca in care exista astfel de conditii”, dupa cum scrie in document.

In ceea ce priveste salariatii nevazatori si cei incadrati in grade de handicap, numarul de zile de concediu de odihna suplimentar va fi mai mare. Mai precis, primii se vor bucura de zece zile, iar ultimii – de cinci zile (fata de sase si, respectiv, trei, cum dispune HG nr. 250/1992). In plus, fata de regulile aplicabile in prezent, tinerii de pana la 18 ani vor primi anual trei zile de concediu de odihna suplimentar.

Referitor la concediul platit pentru evenimentele familiale deosebite, bugetarii vor primi tot cinci zile pentru casatorie si trei zile pentru nasterea/casatoria unui copil. Iar trei zile vor fi acordate pentru decesul sotiei/sotului sau al unei rude de pana la gradul al III-lea (fata de gradul al II-lea, cum este acum).

Atentie! Prevederile proiectului de hotarare (care poate fi consultat integral aici, in format pdf) NU se aplica momentan. Pentru a intra in vigoare, acesta trebuie sa fie aprobat de Executiv si publicat in Monitorul Oficial.

sursa:avocatnet.ro

Loading...
loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.