CAZUL medicului ginecolog a redeschis CUTIA PANDOREI. Ce trebuie să faci când eşti tras pe dreapta de POLIŢISTUL DE LA RUTIERĂ

Cazul Cristian Boureanu, dar şi mai recentul caz al medicului ginecolog oprit de poliţiştii de la Rutieră au redeschis CUTIA PANDOREI în ceea ce priveşte un subiect extrem de controversat, dar aprins discutat de şoferi şi nu numai. Mai exact, cum trebuie să procedezi dacă eşti tras pe dreapta de omul în uniformă? Ce drepturi, dar, în acelaşi timp, ce obligaţii ai tu, ca şofer, indiferent pentru ce eşti oprit în trafic? La rândul lui, poliţistul are o paletă de obligaţii prevăzute de Legea Circulaţiei. Aşadar, ce este MIT şi ce este REALITATE atunci când te opreşte poliţiştul de la Rutieră?

Reamintim că un cunoscut medic de la Maternitatea Giuleşti a fost târât de agenţii de la Poliţia Rutieră care încercau să îl imobilizeze şi să îl urce în maşină lor. Subofiţerii opriseră pentru un control de rutină maşina în care doctorul era pasager, dar acesta a început să îi înjure după ce a încercat fără succes să îi convingă să-şi arate legitimaţiile. În final, el a fost cel amendat. Ministrul de Interne a cerut o anchetă legată de modul în care au intervenit cei de la Brigada Rutieră.

Când are dreptul să te oprească poliţistul 

În conformitate cu prevederile art. 182 alin.1 din Regulamentul de aplicare a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1391/2006, cu modificările şi completările ulterioare:

„Oprirea vehiculelor pe drumurile publice se realizează prin executarea semnalelor regulamentare de către poliţistul rutier sau, după caz, de către poliţistul de frontieră, atunci când constată încălcări ale normelor rutiere ori în situaţia în care există indicii temeinice despre săvârşirea unei contravenţii ori a unei fapte de natură penală, pentru identificarea persoanelor care au comis astfel de fapte şi a bunurilor care fac obiectul urmăririi, precum şi pentru verificarea deţinerii de către conducătorii vehiculelor a documentelor prevăzute de lege. Oprirea vehiculelor pe drumurile publice se realizează şi în condiţiile producerii unor calamităţi naturale, dezastre sau a altor situaţii care pun în pericol siguranţa circulaţiei”.

Conform prevederilor art. 184 alin.1 din Regulamentul de aplicare a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1391/2006, cu modificările şi completările ulterioare:

Ce se întâmplă în situaţia în care şoferul nu are la el actul de identitate

„În situaţia în care conducătorul de autovehicul sau tramvai, oprit în trafic pentru încălcarea unei norme rutiere, nu are asupra să niciun act de identitate şi nici permisul de conducere, poliţistul rutier trebuie să îl conducă la cea mai apropiată unitate de poliţie pentru stabilirea identităţii acestuia şi pentru verificarea în evidenta a situaţiei permisului de conducere, atunci când nu există posibilitatea realizării acestor verificări pe loc”. 

Totodată, „participanţii la trafic sunt obligaţi ca, la cererea poliţistului rutier, să înmâneze acestuia documentul de identitate sau, după caz, permisul de conducere, documentul de înmatriculare ori de înregistrare a vehiculului condus, documentele referitoare la bunurile transportate, precum şi alte documente prevăzute de lege”.

Documentele pe care poliţistul trebuie să le aibă asupra lui 

De asemenea, conform art. 147 pct.1 din Regulamentul de aplicare a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1391/2006, cu modificările şi completările ulterioare:

„Conducătorul de autovehicul sau de tramvai este obligat să aibă asupra să actul de identitate, permisul de conducere, certificatul de înmatriculare sau de înregistrare şi, după caz, atestatul profesional, precum şi celelalte documente prevăzute de legislaţia în vigoare”.

Ce obligaţii au poliţiştii de la Rutieră când opresc un şofer 

În conformitate cu prevederile art 35 alin.4 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare:„În exercitarea atribuţiilor de dirijare a circulaţiei rutiere, poliţiştii rutieri sunt obligaţi să poarte uniforma cu înscrisuri şi însemne distinctive, să se legitimeze şi să-i comunice conducătorului auto motivul opririi. În normele actuale sunt stipulate şi obligaţiile conducătorului auto oprit”. 

„Conducătorul vehiculului oprit la semnalul regulamentar al poliţistului rutier sau, după caz, al poliţistului de frontieră este obligat să rămână în vehicul, cu mâinile pe volan, iar ceilalţi pasageri să nu deschidă portierele, respectând indicaţiile poliţistului”.

Totodată, potrivit Legislaţiei Rutiere, „în exercitarea atribuţiilor de dirijare a circulaţiei rutiere, poliţiştii rutieri sunt obligaţi să poarte uniforma cu înscrisuri şi însemne distinctive, să se legitimeze şi să-i comunice conducătorului auto motivul opririi”.

Şoferul, obligat să rămână în vehicul, cu mâinile pe volan

„Conducătorul vehiculului oprit la semnalul regulamentar al poliţistului rutier sau, după caz, al poliţistului de frontieră este obligat să rămână în vehicul, cu mâinile pe volan, iar ceilalţi pasageri să nu deschidă portierele, respectând indicaţiile poliţistului”, după cum spun prevederile rutiere.

Ce NU este prevăzută în legislaţia actuală 

În legislaţia actuală, nu este prevăzută obligaţia organelor de poliţie de a prezenta conducătorilor auto opriţi în trafic, în cadrul acţiunilor organizate pentru combaterea diferitelor cauze generatoare de accidente rutiere sau a celor cu caracter preventiv, numărului planului de acţiune şi zona în care se desfăşoară aceasta sau numărul şi numele poliţiştilor participanţi, aceste documente conţinând informaţii care nu sunt destinate publicităţii.

Cine poate să ceară atestatul aparatului radar 

În situaţia opririi în trafic pentru nerespectarea regimului legal de viteză, conducătorul auto nu are dreptul de a solicita poliţistului rutier care utilizează aparatul de măsurare a vitezei de deplasare, documentul care atestă dreptul de utilizare asupra acestui echipament, atestatul putând fi solicitat de către instanţa de judecată investită cu soluţionarea contestaţiei formulată îmotriva procesului verbal de contravenţie, potrivit unor surse din Poliţia Rutieră. 

Conducătorul auto sancţionat pentru nerespectarea regimului legal de viteză nu are dreptul de a solicita agentului constatator copia certificatului metrologic al aparatului de măsurare a vitezei de deplasare, singura în măsură să facă acest lucru fiind instanţa de judecată investită cu soluţionarea contestaţiei formulată îmotriva procesului verbal de contravenţie.

În conformitate cu prevederile art 35 alin.3 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare:,, În exercitarea atribuţiilor care îi revin, poliţistul rutier are dreptul să verifice vehiculul, precum şi identitatea conducătorului sau a pasagerilor aflaţi în interiorul acestuia atunci când exista indicii despre săvârşirea unei fapte de natura contravenţională sau penală.”

Sursa: evz.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.