Ce ştie şi mai ales cât înţelege Google din ce facem noi on-line

O mică întâmplare, astă vară, mi-a arătat nu doar că Google ştie o grămadă de lucruri despre noi, doar din prezenţa noastră în on-line, dar şi că poate face conexiuni între diferite informaţii astfel încât să le şi înţeleagă, nu doar să le contabilizeze. Poate că unii dintre voi ştiau asta, dar pentru mine a fost o surpriză să constat cât de complexă a devenit maşinăria.

Fiţi un pic atenţi.

Eram, deci, în vacanţă, în Poros, o insulă grecească din Golful Saronic, cazat într-un hotel numit New Aegli (nu recomand nici insula şi nici hotelul, dar nu despre asta e vorba). De plictiseală şi în căutarea unor atracţii locale, am deschis un Google Maps pe iPad. Sistemul m-a localizat, a centrat harta pe mine şi pe ecran a apărut asta (click pe poză ca s-o măreşti):

IMG_0330

Ce m-a frapat a fost că sub numele hotelului unde eram cazat apărea 15-22 august – adică exact perioada mea de cazare acolo.

Dacă aş fi marcat în Google Calendar această săptămână, în vreun fel, aş fi înţeles. Dar nu-mi aminteam să fi notat on-line aceste date, nicăieri, şi nici să fi scris pe computer, chiar şi local, aceste date în legătură cu hotelul respectiv. Deci de unde ştia Google că între 15-22 august eu urma să stau (şi chiar stăteam) la New Aegli Hotel, pe insula Poros din Golful Saronic?

Am dat click pe numele hotelului şi Google Maps mi-a afişat detalii suplimentare, adică aşa:

IMG_0331

Aşadar, citise într-un mail. “Reservation mail”. Dar ce mail de rezervare? Pentru că rezervasem printr-o agenţie, nu prin Booking sau altceva, aşa că nu completasem on-line nici un fel de date!

Am dat click pe “reservation mail” şi, prompt, sistemul mi-a arătat la ce se referea:

IMG_0332

Deci “reservation mail” era, de fapt, o corespondenţă a mea cu o persoană de la o agenţie, care-mi ataşa nişte vouchere în format pdf, în care se aflau o grămadă de date şi nume, scrise în alte două limbi decât cea în care se desfăşura conversaţia cu agentul. Iată pdf-ul (din care am extras doar partea referitoare la mine, că mai erau alte 2 segmente pentru prietenii noştri):

voucher cazare 2

Deci, în concluzie: Google a scanat conversaţia mea cu un agent de la o agenţie de turism, în limba română, a înţeles când acest agent mi-a trimis un mail în care-mi vorbea despre un voucher de cazare dar şi despre alte bilete/tichete, a ştiut să identifice voucherul de cazare dintre toate ataşamentele din subsol, l-a scanat şi pe acesta şi a identificat datele de rezervare, ignorând celelalte informaţii de acolo, după care a localizat hotelul unde urma să mă cazez şi i-a asociat rezervarea. În fine, politicos, mi-a reamintit că sunt cazat la acel hotel când am deschis Google Maps. Apropo, când am mărit scara hărţii, anulând astfel o grămadă de detalii, pe hartă au rămas doar două informaţii: numele insulei şi numele hotelului, cu datele de rezervare aferente:

IMG_0333

Mie toată povestea asta mi se pare destul de scary. Adică da, ştiu că Gmail scanează automat mailurile ca să asocieze reclame contextuale, ok, şi ştiu că site-urile reţin comportamentul de browsing şi strâng diverse date, dar ca un sistem automat să înţeleagă dintr-o conversaţie despre o vacanţă unde se află informaţiile legate de această vacanţă şi să extragă din diverse ataşamente informaţii precise, ei bine, asta e… Adică eu nu ştiam că Google poate face asta, nu ştiam cât de complexă şi stratificată poate fi/a devenit monitorizarea şi cât de mult a ajuns să înţeleagă despre noi. Nu ştiu ce să cred, dar nu prea-mi place.

Sursa: petreanu.ro

Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.