În cadrul dezbaterii pe care am moderat-o în Comisia juridică a Senatului cu privire la modificarea Legii Contenciosului Administrativ Nr. 554/2004, alături de Daniel Fenechiu, Vicepreședintele Uniunii Naționale a Barourilor din România și liderul grupului PNL din Senatul Românei, reprezentanți ai Curților de Apel, Asociației Forumul Judecătorilor din România, Asociației Orașelor din România, Universităților, Facultății de Drept a Universității de Vest din Timișoara, Facultății de Drept a Universității Babeș-Bolyai și Ordinului Consilierilor Juridici din România, am discutat puncte de vedere relevante, atât pro, cât și contra pentru modificarea caracterului obligatoriu al plângerii prealabile.
Este o initiativa legislativă pe care am coinițiat-o și sustin menținerea acestei proceduri prealabile doar cu caracter facultativ, intrucat statisticile ne arată ca plângerea prealabila, care este obligatorie procedural, are o rata de admisibilitate de sub 1 %.
În calitate de Președinte al Comisiei Juridice din Senat, susțin cu fermitate că plângerea prealabilă ar trebui să rămână facultativă. Consider că o persoană care se simte vătămată de conținutul unui act administrativ ar trebui să aibă posibilitatea de a face plângerea prealabilă doar facultativ și să nu fie sancționată în mod peremptoriu în cazul în care acest demers inițial nu a fost realizat. Mai mult, respingerea acțiunii de instanța pe motivul neîndeplinirii acestei formalități preliminare nu ar trebui să fie o excepție invocată pentru a respinge acțiunea formulata in instanța.
Din punctul meu de vedere, prin aceste modificări, vom ușura activitatea instanțelor de judecată , îndepărtând elementele acestea de drept formal, care cred eu că doar întârzie producerea evenimentului, cel al modificării, al anulării unui act administrativ in funcție de petitul principal.
(comunicat-senator PNL de Maramureș, Cristian-Niculescu Țâgârlaș)