Academia DpIT, programul care le oferă elevilor posibilitatea de a explora ”gustul” inovației și al antreprenoriatului din domeniul tehnologiei prin interacțiune directă cu proiecte reale, s-a lansat și la Baia Mare. Elevi ai Colegiului Național “Gheorghe Șincai” au început deja practica la sediul AROBS, care îi va găzdui în următoarele patru luni.
În cadrul Academiei DpIT, liceenii, sub îndrumarea unor developeri cu rol de mentor, vor munci la dezvoltarea unor aplicații și vor învăța etapele care trebuie parcurse pentru ca o idee să se transforme într-o aplicaţie cu potențial. Pe lângă cunoștințele tehnice, dezvoltarea proiectelor face apel la creativitate și la perspectivele lor manageriale, de marketing şi antreprenoriale, perspective esenţiale ce îi pot tranforma din angajaţi în viitori angajatori.
“Cred că stimularea inovării și dezvoltarea abilităților antreprenoriale ar trebui să se afle printre prioritățile educației. Stăm față în față cu o generație care refuză să mai asimileze cunoștințe teoretice doar pentru a le reproduce, cu scopul de a primi recompensă o notă sau o diplomă. Elevii caută lucruri care să-i inspire și își doresc rezultate palpabile, vor să simtă că efortul depus aduce beneficii personale, dar și în comunitate. Iar noi credem că poți deveni și mai creativ, și mai inovator dacă te afli într-un mediu propice și dacă ți se dă această șansă”, spune Liliana Ștefan-Cazacu, fondatorul și Președintele Asociației ”Descoperă-ți pasiunea în IT”, organizatorul programului.
Toate activitățile programului se desfășoară în contact direct și cu expunere pe termen lung la provocările reale și mediul de lucru privat. Practica, mentoratul, trainingurile, adică toate procesele de învățare prin care se dobândesc abilitățile și competențele tehnice, socio-emoționale, de management și antreprenoriale, vin prin contact direct cu oamenii care practică cu succes aceste meserii. Pentru că deprinderile inovatorilor – capacitatea de a rezolva probleme, colaborarea, comunicarea, flexibilitatea și adaptabilitatea, curiozitatea, imaginația, inițiativa și spiritul antreprenorial, ieșirea din zona de confort și dorința de experimentare, toate sunt deprinderi ale minții care pot fi formate, predate și oferite de un mentor.
“Niciodată nu e prea devreme să vorbim despre tehnologie, antreprenoriat, inițiativă și inovație, salutăm crearea unei grupe de tineri viitori IT-iști în Baia Mare și, implicit, extinderea proiectului Academia DPIT și în Maramureș.
Ne bucurăm că bifăm, cu ajutorul partenerilor noștri de la DPIT, și filiala noastră din Baia Mare, care împlinește, în 2019, trei ani de la înființare. Este o filială cu o expertiză foarte consistentă, cu oameni foarte bine pregătiți, așa că elevii băimăreni o sa aibă multe lucruri de învățat prin acest proiect”, spune Voicu Oprean, Founder și CEO AROBS, compania care-i mentorează în Baia Mare pe elevii de la Colegiul Național ”Gheorghe Șincai”.
De la Cluj, în alte opt orașe din Transilvania
Născut la Cluj în urmă cu cinci ani, Academia DpIT a crescut și s-a dezvoltat cu fiecare ediție, anul acesta, 170 de liceeni beneficiind de această învățare practică, în program fiind implicați parteneri atât din mediul pre-universitar și academic precum Universitatea ”Babeș-Bolyai”, Universitatea Tehnică Cluj-Napoca, Inspectoratul Școlar Județean Cluj, 18 licee din 8 orașe transilvănene, cât și 12 companii din mediul de business IT.
De-a lungul celor patru ediții ale programului în cele opt orașe prezente, liceenii și-au transpus ideile în produse viabile, dezvoltând peste 100 de aplicații la nivel de prototip, care vizează domenii precum medicina, agricultura, turismul, sportul, educația și chiar eficientizarea votului online.
Asociația “Descoperă-ți pasiunea în IT” (D.P.I.T.), organizatorul programului, mai are în derulare, pe lângă Academia dedicată liceenilor, alte două programe prin care susține educația și dezvoltarea în domeniul tehnologiei, dedicate învățământului preuniversitar: SpecialProf, un program prin care se facilitează accesul profesorilor la informații și cursuri de specializare profesională în domeniul IT și RoboClub, ateliere de robotică prin care copiii din învățământul primar sunt introduși în tainele construirii, programării și controlul roboților.