Frăția lemnului și sunetul drujbei au monopolizat cartierul Firiza din Baia Mare

drujba1O băimăreancă domiciliată în Firiza a făcut o adresă către Ministerul Mediului și Schimbarilor Climatice, Corpul de control- implementare strategie naționala anțicorupție și a adus la șțiinta Comisariatului general al Garzii Naționale de Mediu ceea ce se întâmplă în Firiza. Ea a solicit sprijin în vederea găsirii unei soluții de încetare/ relocare a activităților neconforme desfălurate de către SC VASCRIM SRL cu sediul în Baia Mare, Firiza nr. 136 A, jud Maramures.

”Înainte de a vă expune situația cu care mă confrunt, doresc să fac următoarea precizare: apelez la autoritatea centrală de protecție a mediului întrucat am eșuat în încercarea rezolvării problemei pe plan local”, susține băimăreanca, în solicitarea sa.

Stare de fapt

”În septembrie 2010 m-am mutat cu familia în Firiza (localitate aparținatoare orașului Baia Mare, jud. Maramureș): încă din prima zi am fost deranjați de zgomotul însuportabil al drujbei, însa am crezut că este vorba de pregătirea lemnului pentru foc, pentru consumul propriu…. primele zile, până când a apărut primul TIR pentru a ridica paleții: apoi am aflat că vecinul desfășoară o prosperă activitate economică cu lemn de foc. NedorInd relații conflictuale, am suportat această situație (aproape zilnic, cu excepția sărbătorilor religioase), până în august 2012, când i-am rugat să înceteze cu desfășurarea acestor activități în mijlocul localității și să găsească o altă locație, ocazie cu care ni s-a spus- pe lângă multe altele- că „nu ne-am mutat la stațiune” și  că „dacă dorim liniște, să ne mutăm în padure”. După această discuție, pentru perioadă relativ scurtă, zilele în care drujba „susura” între 3 – 10 ore pe zi s-au împuținat, însă în ultimele luni activitatea s-a  întensificat. Astfel, până pe 11 mai 2013 butucii ce erau transformați în lemn de foc erau achiziționați „la metru”, dar probabil nemaifiInd rentabil să se facă operațiunile de tăiere la locul dîn care se preluau, de atunci se achiziționează trunchiuri de copaci de circa 6-10 m, bine dezvoltate, se crapă, apoi se peletează în paleții confecționați tot în această locație (Firiza nr. 136A, jud. Maramures), după care se vând en-gross: toate activitățile se desfășoară în spatele casei, sub cerul liber, direct pe sol,  la nici 10 metri de râul Firiza…”

Gustul rumegușului și a vaporilor de ulei, simțit de toți vecinii….

”Zgomotul și vibrațiile echipamentelor cu care se taie butucii/ trunchiurile de copaci ne creează o reală stare de disconfort și ne afectează sănătatea. Pe de altă parte, aprovizionarea cu lemn-trunchiuri/ vânzarea paleților se face prin drumul secundar situat la cca 2 m, paralel cu casa noastră, care „trepidează” la fiecare astfel de operațiune. De asemenea, apropierea așa-numitului  „atelier de prelucrare a lemnului situat în aer liber” de casa în care locuim este suficient de mare încât pot să simt gustul rumegușului și a vaporilor de ulei și combustibil ore întregi după ce activitatea a încetat, nefiind protejați decăt de o poartă improvizată, tapetată cu cofrage pentru ouă….”

Demersuri… eșuate

În data de 11 mai 2013 am sesizat telefonic Garda de Mediu- Comisariatul Județean Maramureș cu privire la desfășurarea unor activități economice neconforme (poluare fonică insuportabilă, poluarea aerului cu vapori de ulei, combustibil și rumegus, vibrații) de către SC VASCRIM SRL, în locația din Firiza nr. 136A, jud. Maramureș și mi s-a comunicat că nu pot întreprinde nimic atâta vreme cât nu există sesizare scrisă. În data de 13 mai 2013 am depus o adresă înregistrată la sediul acestei autorități sub nr. 702/13.05.2013. În 17 mai 2013 am contactat telefonic GNM-Comisariatul Județean Maramureș, solicitând o verificare în teren, însă s-a încercat în felurite moduri să mi se spună, mai discret ori mai direct, că nu îi privește și că ar fi mai bine să mă împac cu situația. În 18 mai 2013 am contactat dîn nou telefonic GNM-Comisariatul Județean Maramureș și, în urma unor mari insistențte, s-a deplasat un echipaj la fața locului. Din păcate, din 24 mai 2013 activitățile s-au intensificat. În 29 mai 2013 și în 31 mai 2013 am tot contactat GNM- Comisariatul Județean Maramureș, atât pe telefonul fix cât și pe numărul de urgențe – de fiecarea dată spunându-mi-se că e o situație normală și nu au ce să verifice. Am suportat situația, însă, de la începutul anului 2014, aproape în fiecare zi se lucrează cu drujbele între 6  -10 ore pe zi, uneori și sâmbătă. În data de 29 ianuarie 2014 am contactat GNM Comisariatul Județean Maramureș pentru a sesiza din nou situația, însă mi s-a comunicat că au facut verificări și că totul este perfect normal. Cu aceeași ocazie am întrebat dacă s-a făcut vreun răspuns la sesizarea mea din mai 2013 și mi s-a spus că acesta a fost transmis, că s-a facut o determinare a zgomotului în teren, că s-au constatat depășiri minore…. așa că am hotărât să ridic o copie a acestuia. În data de 30 ianuarie 2014 m-am prezentat la sediul GNM Comisariatul Județean Maramureș pentru a obține o copie a răspunsului transmis și a determinării făcute pentru zgomot de către DSP Maramureș, la solicitarea Gărzii de Mediu. Am obținut copia răspunsului, însă mi s-a spus că nu pot primi și o copie a verificării sonometrice și că trebuie să o solicit de la DSP Maramureș.

Nedumeriri

Înainte de a pleca de la sediul comisariatului am avut și o discuție cu dl. comisar-șef care mi-a comunicat – verbal, pe un ton ironic – următoarele:

1. Faptul ca au venit, în cele din urmă, la sesizările mele a fost un act de bunavoință, întrucât Garda de Mediu nu are atribuții în acest sens. Raportul sonometric consemnat în Buletinul de determinare nr. 236-240/ 22.06.2013, întocmit de către DSP Maramureș la solicitarea Gărzii de Mediu – Comisariatul Județean Maramureș (…deși nu avea competență în soluționarea sesizării…), nu-mi poate fi pus la dispoziție sub nicio forma. Am solicitat verbal o copie și mi s-a spus că, în cazul în care doresc săa consult acest document, să mă adresez emitentului. Depășirile constatate în baza Buletinul de determinare nr. 236-240/ 22.06.2013 sunt minore, motiv pentru care nu se impune aplicarea vreunei sancțiuni. Împrejurarea că nu se respectă reglementările urbanistice regăsite în Regulamentul Local de Urbanism aferent Planului Urbanistic General al municipiului Baia Mare – 1999 nu are relevanță, întrucât … administratorul/îi SC VASCRIM SRL locuiesc în zona dinainte ca familia noastră să se mute…. prin urmare noi suntem cei care – în loc să aducem veșnică mulțumire pentru că ni s-a permis să ne facem locuința lângă această societate- avem tupeul de a solicita încetarea activităților neconforme. Se pare că motivul pentru care îi tot deranjez cu astfel de sesizări e că am „prea mult timp liber”…

Vă rog să puneți în atenția Gărzii de Mediu – Comisariatul Județean Maramureș faptul că respectarea și cunoașterea legislației sunt obligații ale autorităților publice și că inclusiv Garda de Mediu – Comisariatul Județean Maramureș intră în categoria autorităților publice (așa cum sunt aceste definite la pct.2 al art.2 din HGR 878/ 2005) astfel că are- printre altele – și responsabilitățile prevăzute de actele normative aplicabile accesului la informația privind mediu.

Cred că ar fi utilă o discuție cu dl. comisar-șef în cadrul căreia să i se aducă în vedere faptul că, din punct de vedere legal, orice depășire (indiferent cu cât) a limitei maxime stabilite printr-un act normativ pentru un anumit parametru, reprezintă o faptă contravențională. În conformitate cu art. 1-3 ale HGR 1005/ 2012 privind organizarea și funcționarea Gărzii Naționale de Mediu, cu modificările și completările ulterioare, această instituție are atribuții execuțive, în niciun caz de legiferare, prin urmare consider că era de obligația Gărzii de Mediu – Comisariatul Județean Maramureș să își respecte îndatoririle legale și să ia măsurile ce se impun în asemenea situații. În cazul în care legiuitorul consideră necesar, stabilea limită maximă admisă la un nivel superior.

Referitor la modul în care s-au făcut măsurătorile constatate prin  Buletinul de determinare nr. 236-240/ 22.06.2013, precizez că nu am fost de față la momentul efectuării încercărilor sonometrice, nu am fost anunțată despre realizarea acestora, nu m-a întrebat nimeni dacă tipul ori intensitatea zgomotului produs în momentul realizării măsurătorilor consemnate sunt aceleași cu cele pe care le reclamasem. Deși, singurii care știau despre efectuarea acestor măsurători au fost tocmai cei reclamați (SC VASCRIM SRL) și autoritățile publice, oricum s-au stabilit „depășiri”… fie ele minore ori nu…

Comisariatul Gărzii de Mediu consideră că sesizările au la bază… prea mult timp liber

Ne-am mutat în acest „colț de rai” în luna septembrie 2010, dată la care SC VASCRIM SRL desfășura operațiunile de achiziționare lemn, tăiere cu drujba, făcut paleți și vânzare en-gros fără a fi autorizată în acest sens, „activarea” acestor activități aferente codurilor CAEN 4673 și 1629 având loc prin certificatul eliberat la dată de 14.06.2011, în baza Declarației nr. 19461/07.06.2011, așa cum reiese din răspunsul ridicat de la GNM- Comisariatul Județean Maramureș (ce se constituie ca Anexa 2 a prezentei adrese). În mod inexplicabil pentru mine, „autoritățile” consideră că activitățile reclamate fac parte din codul CAEN 4673- Comerț cu ridicată al materialului lemnos și al materialelor de construcții și echipamentelor sanitare și de încălzire, respectiv din codul CAEN  1629.

Referitor la părerea d-lui comisar șef referitoare la faptul că îi tot deranjez cu astfel de sesizari e că am „prea mult țimp liber”… O să specific doar că, în cele mai multe cazuri, cetățenii obisnuiți evită să se adreseze autorităților pentru a le solicită sprijinul, sperând într-o soluționare amiabilă a problemelor… Dacă își imaginează cineva că o fi vreo plăcere extraordinară sa întocmești adrese peste adrese la care să primești răspunsuri „în doi peri”, să dai telefoane peste telefoane în urma cărora… În cel mai bun caz te alegi cu eticheta de „nebun”, să faci vizite în urma carora să „te piști” pentru a fi sigur că ai auzit bine și nu ai avut un coșmar…. vă pot spune cu siguranță ca se înșeală!

Concluzie.

Mi-a fost imposibil să nu observ modul aproape romantic în care domnul comisar șef a luat și ia apărarea societății VASCRIM SRL, motiv pentru care, după ce în cadrul aceleiași discuții mi-a comunicat că a fost timp de 15 ani șef de ocol silvic, am simțit nevoia să verific informația și, printre altele, am găsit Declarația de avere și de interese publicată pe site-ul dvs…. din care reiese ca acestă deține în Firiza  aproximativ 3 ha de teren forestier (în cota de ?)… Având în vedere cele de mai sus, mi se pare ciudată apărarea/ protejarea cu atâta „abnegație” a unor activități vădit neconforme…

Solicitare de sprijin adresată Primăriei Baia Mare

S-a făcut o adresă și către Primăria municipiului Baia Mare, prin care s-a revenit la adresa înregistrată la sediul dvs. sub nr. 13856/ 16.05.2013, prin care s-a solicitat sprijinul în vederea găsirii unei soluții de încetare/ suspendare/ relocare a acțivităților neconforme desfășurate de către SC VASCRIM. ”Mulțumindu-vă pentru răspunsul transmis prin adresa nr. 13856/PL/ 1884/24.05.2013 întocmită de catre Direcția Poliția Locală din cadrul Primăriei Baia Mare, doresc să fac câteva precizari. Faptul că la momentul efectuării controlului la punctul de lucru nu se desfășura nici o activitate, nu înseamnă că aceste activități nu au loc frecvent. În acest sens, cred ca ar fi mai eficient un control neanunțat … În locația indicată, la dată cand a fost efectuat controlul, nu exista niciun „atelier de prelucrare a lemnului”, cu excepția cazului în care această denumire nu a fost dată terenului neacoperit, situat în spatele casei  (Firiza nr. 136 A, Baia Mare) – paralel cu raul Firiza. În accepțiunea mea, „atelier de prelucrare a lemnului” ar presupune existența unui spațiu special amenajat, avănd minime dotări necesare acțivităților….

Activitățile desfășurate de către SC VASCRIM SRL sunt poluante (zgomot, vibrații, substanțe nocive) pe de-o parte, iar pe de altă parte activitătea de „comerț cu ridicata” presupune existența unor spații de descarcare/ depozitare/ încărcare pentru mărfurile achiziționate/ comercializate en-gross și generează un trafic ce incomodează. Sub acest aspect vă rog să constatați ca autorizația de funcționare nr.11745/17.06.2009 („vizată la zi”) a fost emisa fără a se ține cont de reglementările urbanistice în vigoare.

Vă rog să ne sprijiniți în sensul  găsirii unei soluții astfel ca activitățile  desfălurate de SC VASCRIM SRL, în Baia Mare, Firiza nr. 136 A să înceteze. Vă rog să îmi comunicați măsurile (reale) luate de către organizația dvs. cu privire la situația sesizată.

Amalia Babici Man

 

Loading...
loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.