Ministerul Finanțelor continuã eforturile de îmbunãtãțire a sistemului e-Factura, prin colaborarea strânsã cu firmele care oferã servicii de contabilitate și cu reprezentanții mediului de afaceri.
În acest sens, au fost efectuate o serie de actualizãri la nivelul sistemului, dintre care cea mai importantã este introducerea funcției de autofacturare, care oferã posibilitatea de a trimite facturi în numele furnizorului.
Aceastã schimbare vine în întâmpinarea nevoilor mediului de afaceri, fiind o funcționalitate solicitatã de antreprenori în cadrul discuțiilor cu experții MF/ANAF.
Un alt aspect important semnalat de contribuabili a fost imposibilitatea accesãrii sistemului în situațiile în care au loc lucrãri de mentenanțã la nivelul Spațiului Privat Virtual. În acest sens, echipa CNIF a identificat operațiunile tehnice necesare astfel încât contribuabilii sã poatã utiliza e-Factura în mod normal, chiar și în perioadele în care sunt în desfãșurare lucrãrile de mentenanțã.
„Am luat foarte în serios feedback-ul primit din partea antreprenorilor cu privire la dificultãțile întâmpinate în timpul lucrãrilor de mentenanțã. În consecințã, echipa noastrã a intervenit pentru a gãsi soluții și a asigura cã e-Factura rãmâne accesibilã și funcționalã în orice moment. Pe aceastã cale încurajez contribuabilii în continuare sã semnaleze orice probleme sau sugestii legate de utilizarea platformei. Așa am ajuns sã implementãm și autofacturarea, dar și sã efectuãm o serie de corecții la aplicația de completare oferitã gratuit de MF/ANAF. De asemenea, echipa continuã sã colaboreze strâns cu reprezentanții platformelor de facturare, pentru a asigura sinergia între tehnologii. Au fost peste 1.200 persoane implicate, fiind organizate zilnic discuții”, a explicat ministrul Marcel Boloș.
Dincolo de acestea, furnizorii de servicii de contabilitate au cerut sã poatã filtra facturile în baza anumitor criterii specifice. Aceastã facilitate a fost introdusã printr-o modificare la apelul de listã facturi disponibile de la serviciile web apelabile automat prin API.
Amintim cã Ministerul Finanțelor a anunțat cã din 16 ianuarie nu mai pot fi introduse facturi duplicat în sistemul e-Factura.
În contextul implementãrii cu caracter obligatoriu a sistemului RO e-Factura de la 1 ianuarie 2024 în relaþia business-to-business (B2B), pânã în prezent, peste 18 milioane de facturi au fost înregistrate cu succes în sistemul e-Factura, în valoare totalã de 75 miliarde de lei.
Statusul facturilor expediate este actualizat la fiecare 30 de minute AICI.
Noi webinarii, organizate în luna februarie
Pentru a eficientiza interacțiunea cu utilizatorii finali, în zilele 7 și 8 februarie sunt organizate noi webinarii în care se pot adresa orice nelãmuriri și primi rãspunsuri din partea experților din Agenția Naționalã de Administrare Fiscalã/Centrul Național pentru Informații Financiare.
Pânã în prezent, alte patru astfel de cursuri online au fost organizate, pentru toate fiind atinsã capacitatea maximã de înscriere de 1.000 persoane.
Implementarea e-Factura
Reamintim cã în situaþia în care sistemul naþional privind factura electronicã RO e-Factura nu este funcțional timp de minimum 24 de ore, obligația de transmitere prevãzutã la art. 10 alin. (1) din Ordonanþa de urgenþã a Guvernului nr. 120/2021 se suspendã pânã la repunerea în funcþiune a sistemului.
Termenul-limitã pentru transmiterea facturilor emise, pentru livrãrile de bunuri și prestãrile de servicii care au locul livrãrii sau prestãrii în România, în sistemul național privind factura electronicã RO e-Factura este de 5 zile lucrãtoare de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de 5 zile lucrãtoare de la data-limitã prevãzutã pentru emiterea facturii la art.319 alin.(16) din Codul fiscal.
În perioada 1 ianuarie – 31 martie 2024, nerespectarea termenului limitã pentru transmiterea facturilor în sistemul național privind factura electronicã RO e-Factura nu se sancționeazã.