Importanța culorilor în diferite domenii

Culoarea este un element al limbajului vizual, pe care oamenii îl procesează înainte de a fi conștienți de el. Sare în evidență în stadiile incipiente ale vederii. Prin urmare, fiind un element puternic al comunicării vizuale, trebuie să ne gândim cum și de ce o folosim. Există nenumărate motive pentru care cineva ar alege culoarea în locul unei opțiuni monotone.

 

O situație în care codarea culorilor reprezintă o modalitate de a transmite rapid informații, facilitând astfel căutarea vizuală, este cea a hărților de metrou. În cele mai multe dintre ele, liniile cu coduri de culoare reprezintă diferitele linii de cale ferată. Căutarea vizuală are loc atunci când scanăm în mod activ mediul pentru a localiza o caracteristică specifică printre mulți factori de distracție. În acest caz, culoarea facilitează urmărirea vizuală a traseului unei linii de cale ferată, accelerând procesul de căutare.

Culoarea este unul dintre cele mai puternice instrumente și pentru designerii de jocuri. Aceștia sunt conștienți de faptul că toate culorile pot fi captivante, că pot direcționa jucătorii spre ceea ce consideră ei că este cel mai important. Poate fi folosită și pentru a oferi indicii subtile despre personaje și lumea lor. Când este folosită corect, culoarea dă tonul unui joc, îi spune jucătorului unde se află și unde trebuie să meargă. Alte circumstanțe în care o persoană va putea observa avantajele culorilor în jocuri, este atunci când va juca poker online, unde culoarea influențează clasamentul mâinilor. O chintă sau o chintă royală nu ar exista dacă în joc ar fi doar cărți negre, iar orice altceva și-ar pierde sensul actual. Negrul și roșul formează împreună un fel de simbolism legendar când vine vorba de cărți de joc. Unul dintre principalele motive pentru care cărțile moderne sunt inscripționate în negru și roșu este că aceste cerneluri ar fi mai ușor accesibile și disponibile la cel mai ieftin preț, spre deosebire de cernelurile albastre și verzi. Un alt motiv important pentru utilizarea cernelurilor negre și roșii este că aceste două culori nu se estompează atunci când sunt expuse la lumina soarelui. În timp ce procesul de creare a cernelii negre constă din amestecarea funinginii cu ulei de in, cerneala roșie este făcută folosind cinabru cu ulei de in. Și evident, jocul real, hands-on, influențează și aspectul celui virtual. Roșul și negrul sunt de neînlocuit și pentru un jucător adevărat vor fi mereu remarcabile.

Multe fațete ale culorii – în special saturația (puritatea culorii) și valoarea (gama de la lumină la întuneric) – sunt cunoscute pentru că evocă emoții. Dar culoarea creează și o stare de spirit. În comparație cu emoția, starea de spirit se referă la o experiență de durată, mai blândă și generalizată. Cercetările arată cum culorile mai deschise sunt asociate cu un efect pozitiv, iar culorile mai închise cu unul mai negativ. Pictorii și fotografii sunt buni la exploatarea valorii culorii pentru a crea o experiență plină și captivantă.

Pe lângă lumină, culoarea este un element de mare importanță în fotografie. Aceasta influențează totul, de la compoziție și atracție vizuală, până la atenția și emoțiile privitorului. Din acest motiv, este important ca un fotograf să țină cont de psihologia culorilor atunci când fotografiază, deoarece nuanțele prezente în imagine pot schimba complet starea de spirit a scenei. De exemplu, o fotografie a unei clădiri abandonate, pe timp de golden hour se va simți mult mai primitoare decât aceeași scenă filmată într-o zi gri și înnorată. Culoarea în fotografie este la fel de puternică precum obiectele fizice, deoarece noi, privitorii, percepem diferite nuanțe ca pe subiecți. Astfel, culorile pot fi folosite ca linii direcționale, încadrare naturală, spațiu negativ, și ca mijloc de a crea profunzime.

Culoarea este folosită și pentru crearea unei identități. În sfera marketingului și a publicității, identitatea unei mărci reprezintă esența vizuală a unei afaceri sau organizații. Identitatea vizuală este adesea corelată cu o anumită culoare, prin simbolism. Culoarea aleasă, în combinație cu alte aspecte ale designului, are potențialul de a proiecta întreaga poveste/„aromă” a organizației în lume. Culoarea provoacă atât asociații culturale, cât și psihologice, care sunt simbolice pentru idei, concepte și sentimente. Contextul joacă un rol în simbolismul culorilor, ceea ce înseamnă că o culoare poate avea conotații diferite, în funcție de cadrul mai larg în care apare. De exemplu, deși albastrul este adesea asociat cu puterea și optimismul în culturile occidentale, în alte culturi poate fi asociat cu exact opusul acestora.

Lumea înconjurătoare este plină de culoare. Într-o singură zi, vedem mii de nuanțe diferite pe care creierul nostru le interpretează fie ca navy-blue, fucsia sau verde-măslin, numind numai câteva dintre ele. Natura folosește culoarea cu o artă de neegalat, făcând apusurile uluitoare, florile mai rafinate și fauna sălbatică mai captivantă. Din natură vine inspirația pentru toate domeniile în care culoarea domnește peste multe alte elemente și ne mângâie delicat simțul vizual.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.