Potrivit datelor recente, în România circulă peste 10 milioane de vehicule, iar o proporție semnificativă dintre acestea sunt mai vechi de 20 de ani. Această îmbătrânire a parcului auto contribuie în mod semnificativ la poluarea mediului înconjurător, iar traficul rutier este identificat ca fiind principalul factor poluant.
În ultimii ani, programul Rabla a avut un impact semnificativ asupra reducerii numărului de vehicule învechite, prin facilitarea casării acestora. Cu toate acestea, în ciuda așteptărilor, autoritățile au redus substanțial beneficiile pentru mașinile electrice în cadrul programului, contrar obiectivului de a promova utilizarea acestora.
Conform noilor modificări, mașinile electrice nu vor mai beneficia de ecobonusuri suplimentare, iar prima de casare a fost eliminată. În schimb, valoarea ecotichetului pentru mașinile electrice și hibride în cadrul programului Rabla Plus este de 25.500 lei și respectiv 13.000 lei.
Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a anunțat alocarea unui buget record de 1 miliard de lei pentru programul Rabla Plus din acest an, subliniind importanța promovării mașinilor electrice și hibride.
O altă noutate a programului este obligativitatea producătorilor de a aplica un autocolant pe fiecare vehicul vândut prin program, promovând astfel inițiativa Rabla. Șoferii vor fi obligați să păstreze acest autocolant pe toată perioada de monitorizare.
Începând cu 19 martie, va debuta prima ediție a programului Rabla 2024, urmând ca o nouă sesiune să aibă loc la finalul verii. Scopul programului este de a încuraja cetățenii să-și achiziționeze autoturisme noi, pentru a contribui la reducerea poluării și la îmbunătățirea calității aerului în România.