Suma de 26.435.000 de lei din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului atribuită recent Primăriei Municipiului Baia Mare va uşura startul administraţiei la început de an, a declarat, vineri, într-o conferinţă de presă, primarul interimar, Doru Dăncuş.
‘Am început să remodelăm bugetul, incluzând şi această sumă pe care am primit-o. Putem să spunem că răsuflăm un pic mai uşuraţi. Sunt câteva proiecte bugetare care vor avea o influenţă pozitivă şi vom putea să funcţionăm într-un regim de normalitate administrativă, îndeosebi cu cheltuielile de funcţionare, cofinanţare a proiectelor pe care le avem în derulare’, a declarat Doru Dăncuş.
Acesta a precizat că a solicitat 32 milioane lei.
‘Am fost viciaţi într-un felul sau altul de veniturile pe care le aveam din componenta Impozitului pe Venitul Global (IVG), dar am început construcţia bugetului pe anul 2024 fără o sumă consistentă de la acest capitol. Mai precis, 48 de milioane lei, diferenţa de la execuţia avută din partea de IVG, pe bugetul din anul 2023. Între timp, datorită unor demersuri pe care le-am făcut la nivel naţional prin Asociaţia Municipiilor din România, lobby-ul făcut la parlamentarii de Maramureş, am reuşit să obţinem suma de 26.435.000 lei. Trebuia să obţinem 32 de milioane lei. Ulterior se va completa această sumă, tot din Fondul de Rezervă al Guvernului, până la 32 de milioane lei, în prima fază, urmând să vedem pe parcurs dacă vom avea influenţe pozitive din aceste surse aflate la dispoziţia Guvernului’, a spus Doru Dăncuş.
Acesta a menţionat că la sfârşitul anului trecut Primăria Municipiului Baia Mare înregistra datorii către diverşi agenţi economici în sumă de 80 milioane lei.
‘La sfârşitul anului 2023, la 31 decembrie, municipiul Baia Mare, avea datorii de 80 de milioane de lei. Aceste datorii erau compuse din: aproximativ 47 de milioane lei din aceste 80 de milioane, au fost datorii restante pe care le-am eşalonat cu furnizorii care au dorit acest mecanism de eşalonare. (…) Au mai rămas încă 29 milioane de lei, datorii pe care nu le-am eşalonat şi sunt considerat restanţe. Şi o diferenţă până la 80 de milioane lei, undeva la 9 milioane lei, sunt facturile curente. Aceste facturi sunt încadrate ca şi datorii, dar nu se află nici în perioada de scadenţă. (…) Sigur că aceste eşalonări de 47 milioane lei nu se regăsesc în evidenţele de pe sit-urile de specialitate sau a primăriei Baia Mare, dar să ştiţi că ele există şi în momentul de faţă presiunea pe bugetul local nu este atât de mare câtă vreme am încheiat aceste protocoale de eşalonare cu majoritatea agenţilor economici care au ales demersul nostru. (…) În prima lună am reuşit să ne ţinem de respectarea protocolului de eşalonare cu toţi furnizorii noştri’, a declarat Doru Dăncuş.
El a adăugat că toate investiţiile începute anul trecut vor continua şi alte proiecte aşteaptă să fie depuse după deschiderea liniilor de finanţare.
‘Lista de investiţii face parte din proiectul de buget pe anul 2024, şi este o listă pe care ne-am asumat-o şi sigur mai suportă anumite modificări pentru că o să continuăm dezbaterile cu grupurile de consilieri locali. (…) În construcţia bugetului trebuie să plecăm de la asigurarea bugetului de funcţionare, de la includerea în buget a angajamentelor asumate, obligaţiilor asumate şi apoi să încercăm să mergem pe partea aceasta de dezvoltare. Partea de dezvoltare vine în mare măsură din atragerea de fonduri externe. Până în momentul de faţă avem în lucru din anul 2023 un număr de 53 de proiecte care urmează să le depunem sau se află în diverse faze de contractare. Valoarea acestora este undeva la 303 milioane de lei. (…) Aşteptăm să se deschidă toate axele de finanţare şi să accesăm aceste instrumente de finanţare pentru proiectele pe care le avem în derulare’, a punctat Doru Dăncuş.
Potrivit acestuia, pe parcursul anului 2024, investiţiile în infrastructura urbană, necesităţile de amenajare a spaţiilor verzi din unele cartiere, problemele sugerate de cetăţeni fac parte din obiectivele administraţiei locale. AGERPRES