Regândind ADHD-ul din perspectiva neurodiversității

Dacă știi că un copil cu ADHD va avea diferite probleme din cauza deficitului de atenție și din cauza hiperactivității sale, atunci cunoști doar o parte a situației. Cu toate că există informații vechi și noi despre ADHD, abordarea din neuroștiință îl consideră drept un tip de neurodiversitate.

De altfel, această abordare a dat naștere și unei mișcări care promovează acceptarea și incluziunea pentru persoanele cu ADHD, autism și alte afecțiuni. Această mișcare va pune de multe ori accent pe avantajele pe care un copil cu ADHD le are în anumite situații datorită modului său diferit de gândire și comportament.

Ce stii deja despre ADHD

ADHD este compus dintr-o sumă de simptome și experiențe. Creierul copiilor cu ADHD funcționează diferit față de cel al altor copii, iar aceștia pot prezenta simptome rar, o parte din timp sau tot timpul. În cele mai multe cazuri, diferențele cerebrale nu necesită adaptări, însă acești copii pot fi ajutați să își îmbunătățească abilitățile.

Pentru aceasta, dacă ești în poziția de profesor, spre exemplu, îți vei putea adapta comunicarea pentru copiii cu ADHD. Va trebui în acest sens să folosești anumite metode cum ar fi comunicarea proactivă sau modificarea programului de curs.  O altă metodă eficientă de care te-ai putea folosi ca pedagog mai este și adaptarea strategiilor tale de evaluare a performanțelor elevilor tăi.

Un alt mod prin care poți ajuta un copil cu ADHD este și utilizarea procedurii de neurodiversitate denumită Brain Mapping. Este un tip de antrenament al creierului prin care sunt reconfigurate și apoi optimizate rețelele neuronale, realizat de profesioniști bine instruiți.

Ce noutăți trebuie să știi despre ADHD

Chiar și la ora actuală, nu există niciun tip de investigație medicală specifică pentru identificarea prezenței ADHD.

Această tulburare nu poate fi determinată prin analize de sânge, teste de laborator sau investigații imagistice. Astfel, este necesar ca un medic specialist să observe comportamentul unui copil în timpul consultației pentru a putea pune un diagnostic. Acesta poate să ia în considerare și declarațiile părinților și ale altor persoane semnificative din viața copilului.

Trebuie să știi că, în aceste situații, aceste opinii sunt toate influențate de subiectivitate, într-o mai mică sau mai mare măsură. Evaluarea psihologică clinică întreprinsă prin teste specifice poate scoate în evidență simptomele specifice ale ADHD la nivel cognitiv, comportamental și emoțional.

Nu poți găsi o cauză clară și unică pentru ADHD

Poate că ești la curent cu existența unor ipoteze care susțin că această tulburare poate fi determinată genetic. Cu toate acestea, la nivel faptic, nu există o dovadă clară în acest sens, iar determinarea cauzelor afecțiunii necesită cercetări suplimentare.

În schimb, s-a descoperit că unele categorii de copii prezintă, un grad ridicat de risc pentru ADHD. Dintre acestea fac parte copiii născuți prematur, cei care au suferit traumatisme cranio-cerebrale, cei care prezintă infecții ale sistemului nervos central sau afecțiuni congenitale care pot altera funcționarea în parametri normali a sistemului nervos central.

ADHD-ul este cel mai des diagnosticat greșit

Stabilirea unui diagnostic greșit se va face adesea și în cazul unui copil cu ADHD. Trebuie să știi în acest caz că simptomele acestei tulburări sunt comune cu cele ale altor afecțiuni neurologice și psihiatrice. Printre acestea se numără sindromul epileptic și anumite tipuri de tulburări: metabolică, endocrinologică, anxioasă, depresivă sau cea bipolară.

Mai mult decât atât, au existat numeroase situații în care au fost vizați copiii supradotați cognitiv și cei cu tulburări specifice de învățare (cum ar fi dislexia, disgrafia sau discalculia). Deoarece comportamentul lor a fost interpretat greșit, aceștia au fost diagnosticați în cele din urmă cu ADHD.

De ce copilul cu ADHD este o persoană neurodiversă

Merită să te informezi despre ce presupune paradigma neurodiversității dacă dorești să dobândești o nouă perspectivă asupra ADHD-ului. Această teorie modernă merge pe ideea că creierul uman se dezvoltă, funcționează, interacționează si experimentează lumea într-un mod diferit.

Astfel, un copil cu ADHD este o persoană neurodiversă deoarece modul în care creierul său este dezvoltat îi permite să cunoască, să învețe și să se comporte diferit. Un alt termen cu care poți asocia copiii cu ADHD este cel de persoane neurodivergente, adică creierul lor pur și simplu funcționează diferit de ceea ce considerăm standard sau tipic în general.

Există, de altfel, o mișcare pentru neurodiversitate întemeiată de sociologul australian Judy Singer în anii 1990. Aceasta considera că persoanele cu ADHD, autism și alte afecțiuni sunt minorități neurologice, adică persoane ale căror creier funcționează într-un mod atipic.

Inclusiv copiii cu ADHD trebuie apreciați din acest punct de vedere deoarece modul lor de gândire și de comportament are anumite puncte forte.

Care sunt punctele forte ale copiilor cu ADHD

Dacă vei înțelege ADHD-ul nu doar drept un simplu deficit, ci și ca pe o diferență față de celălalt, vei constata că un copil cu ADHD are anumite puncte forte. Acestea ies în evidență în anumite medii sau situații:

  1.  Capacitate ridicată de concentrare

Copilul cu ADHD manifestă o putere mai mare de concentrare atunci când se confruntă cu lucruri care îl interesează. Astfel, acesta poate cunoaște foarte bine anumite subiecte sau poate fi foarte productiv atunci când are de-a face cu un subiect care îl motivează și îl pasionează.

  1.  Răspunsul în situații de criză  

Unii copii cu ADHD vor răspunde mai bine într-o situație de criză atunci când contextul respectiv va necesita întreaga lor atenție.

  1.  Creativitate sporită

Persoanele cu ADHD au tendința de a li se distrage atenția, însă acesta nu este neapărat un lucru rău. Astfel, distragerea atenției înseamnă că acestea vor căuta adesea abordări alternative și creative la diferite probleme care pot apărea în diferite momente.

Concentrarea sporită, un bun management al situației de criză sau o creativitate mai mare sunt trăsături pe care unii copii cu ADHD le pot valorifica pentru propriul avantaj. Alții, în schimb, vor avea nevoie de structuri de sprijin pentru a-și potența aceste puncte forte.

Dacă vrei să afli ce fel de metode sunt disponibile în acest sens, poți căuta mai multe detalii despre neurofeedback ADHD. Este vorba de metoda antrenamentului neuronal BM-BCI, conceput pentru optimizarea creierului cu disfuncții specifice ADHD-ului. Această metodă își propune sporirea atenției și scăderea hiperactivității copilului cu ADHD.

Fii deschis față de ADHD ca formă de neurodiversitate

Copilul cu ADHD poate manifesta câteodată anumite simptome și va avea diferite experiențe. Acestea se datorează modului în care creierul său funcționează, adică diferit de cel al celorlalți copii. Consideră ADHD-ul drept o categorie specială de ne

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.