Reprezentanții Asociației Comunelor au stat la masă cu parlamentarii maramureșeni. Ce subiecte au dezbătut aceștia în sala de ședințe a CJ Maramureș?

În sala Bogdan Vodă a consiliului județean Maramureș s-a desfășurat pe 17.03.2023, începând cu orele 11:00 întâlnirea primarilor de comune, membri ai Filialei Maramureș a Asociației Comunelor din România cu parlamentarii maramureșeni, prefectul județului, reprezentantul ISU Maramureș, șeful biroului Poliția Animalelor din cadrul IPJ Maramureș, Directorul OCPI Maramureș. Este a doua întâlnire de acest fel, dar prima din acest an. Aceste întâlniri au loc de două ori pe an, următoarea întâlnire fiind programată pentru data de 22 septembrie 2023. Cu ocazia acestor întâlniri se discută aplicat pe provocări de care lucrătorii din administrația comunelor maramureșene se lovesc în rezolvarea treburilor publice ale comunelor noastre.

Ordinea de zi a întâlnirii a fost următoarea:

1. Prezentarea rezultatelor întâlnirii anterioare

EmilianGheorghe POP;

2. Dezvoltăm societatea prin ONOARE sau prin TEROARE

Aspecte privind ISU Emilian-Gheorghe  POP;

3. Aspecte privind protecția animalelor Florin BOLTE;

4. Propuneri pentru legea cadastrului Ioan MĂTIEȘ;

5. Diverse.

Materialele au fost prezentate pe puncte în ordine:

1. Prezentarea rezultatelor întâlnirii anterioare

Privind prima noastră întâlnire, când s-a prezentat situația salarizării personalului din comunele noastre, evoluția solicitărilor noastre se cunoaște în sensul că, salariul maxim al angajatului la comuna sub 3.000 de locuitori a scăzut de la 1.2 salariul lui ,,GEORGEL” la 0.8 salariul lui ,,GEORGEL”, ,,GEORGEL” fiind muncitorul NECALIFICAT din construcții.

În aceeași perioadă, suma forfetară pentru parlamentar a ajuns la 35.568 lei, iar indemnizația dumnealor, începe de la 18.720 lei.  

Creșterea sumei forfetare pentru parlamentari s-a considerat mai populară decât  acordarea indemnizației de vârstră pentru primarii comunelor, sau a sporurilor pentru proiectele europene, astfel încât pe 10 februarie 2023 în ședința birourilor permanente ale CAMEREI DEPUTAȚILOR și SENATULUI s-a aprobat cu 01.03.2023 creșterea sumei forfetare pentru parlamentari la 35.568 lei pentru fiecare parlamentar.

Oare să fi făcut guvernanții un sondaj de opinie în acest sens?  Sau spunând ,,nu mărim veniturile demnitarilor”  pentru dumnealor au identificat resursele și au rezolvat ,,ECHITABIL” problema. Ceilalți sunt mulți și uită până la alegeri.

În aceste condiții s-au constituit grupe sindicale în fiecare comună cu sprijinul SCOR și ACoR pentru solicitarea în instanță a prejudiciilor salariale suferite, din Maramureș fiind depuse la Curtea de Apel Cluj până la 15.03.2023 un număr de 305 solicitări din partea lucrătorilor comunelor maramureșene.

2. Dezvoltăm societatea prin ONOARE sau prin TEROAREModul cum unele autorități își exercită atribuțiile de control, constatare și sancționare a contravențiilor.

Deși au mai fost discutate  atât în colegiile prefecturale cât și cu alte ocazii, avem autorități care mai lucrează după deviza ,,avem control tematic, nu poate fi totul perfect, trebuie să amendăm”, ,,trebuie să vă obișnuiți și cu amenzile”, sau alte explicații fără a avea în vedere, absurditatea afirmațiilor, posibilitățile, personalul redus, cu multe atribuții și cu bună credință care lucrează la rezolvarea treburilor publice din comune.

Prevederile art. 93 din Codul Administrativprivind obligația acestor autorități de a asigura îndrumare, din oficiu sau la cererea autorităților administrațiilor publice locale, cu privire la aplicarea prevederilor legale din sfera lor de competență este scăpată din vedere.

Abordarea cu superioritate, de  multe ori nejustificată din partea reprezentanților acestor autorități este un alt aspect ce ține de evoluția fiecărui individ, care, deși este greu de legiferat, este important de avut în vedere ținând cont de aspirațiile pe care fiecare le avem.

Acordarea unui termen de conformare pentru neregulile constatate poate fi o soluție mai elegantă, eficace și onorantă. În acest sens,completarea prevederilor art. 93 din Codul Administrativ, cu obligativitatea oricărui organ de control de a avertiza în prealabil asupra neregulilor găsite, acordarea unui termen de conformare și abia după aceea, dacă cel avertizat nu se conformează, să urmeze sancționarea.

Dezvoltăm societatea prin onoare sau prin teroare? Românii ca popor creștin sunt dornici de sânge? de teroare? Sau iertarea, buna înțelegere și ONOAREA este ceea ce ne dorim nouă, semenilor și conducătorilor noștri?

Considerând că în prezent Comunele Noastre și-au maturizat semnificativ cultura managerială și organizațională,  ne putem permite așadar să formulăm aserțiunea că prin colaborare permanentă și obiectivă, dând gir ONOAREI în detrimentul TEROAREI, comunitățile noastre se vor dezvolta mai bine, mai rapid și mai eficient.

Solicităm domnilor parlamentari, după modelul sancțiunilor aplicate pentru excesul de viteză sau alte abateri la legea circulației, să legifereze cu consultarea structurilor asociative, o modalitate clară și inteligibilă de aplicare a sancțiunilor  în cazul reglementărilor ISU, Protecția Animalelor, Garda De Mediu, OPC etc.

Întrucât cei cărora li se adresează trebuie nu doar să fie informaţi în avans asupra consecinţelor actelor şi faptelor lor, ci  şi înţeleagă consecinţele legale ale acestora.

Se întrevăd următoarele întrebări privind situația prezentată, cu referire la activitatea ISU MM:

2.1. Este normal să primești a II-a amendă pe persoană fizică, pentru faptul că refuzi să rămâi la dispoziția organului de control, deși i-ai pus la dispoziție copia CI solicitată iar șeful SVSUcare l-a însoțit pe toată perioada controlului rămâne în continuare la dispoziția lui?

2.2. Este normal ca un organ de control săamendeze pentru o neregulă tot ce controlează?Domnul S.S. susține cu mândrie că dacă identificăm o instituție controlată de domnia sa, unde să nu fi aplicat amenda pentru stingătoare el își dă demisia”, sunteți al IV-lea primar care comentează și aveți a IV-a amendă pe persoană fizică”, să înțelegem că obiectivul ISU MM este să amendeze?

2.3. Este normal ca organul de control SS, să amenințe, că de acum vine neanunțat în control și va aplica amenzile maxime, pentru că primarul, deși s-a întors să semneze procesele verbale întocmite de S.S., nu a rămas până la finalul controlului?

2.4. Este normal să fii amendat de ISU, pentru nereguli constatate, care la marea majoritate a  instituțiilor se întâlnesc, inclusiv la sediile ISU? Pornind de la sediile ISU și terminând la ministere, cu toții am avut ocazia să vedem cum sunt respectate aceste prevederi. Sunt primarii la îndemână carne de tun ieftină”, facem amenzile pe fiecare UAT, raportăm numărul amenzilor și cuantumul acestora și astfel în Maramureș prevenția și-a făcut CU ONOARE datoria? Este un mod de lucru întâlnit și la alte autorități ale statului, care nu rezolvă fondul problemei.

ISU Maramureș, cu un singur SVSU avizat la nivel de județ, se situează în spatele clasamentului la nivel de țară. Putem spune așadar și din acest punct de vedere că modul de lucru se cere a fi îmbunătățit. Filiala Maramureș a ACoR vă propune, domnule prefect și domnule comandant, o nouă abordare în sensul rezolvării problemei prin scrierea unui proiect la nivel de filială, prin care toate comunele care au acord de cooperare cu filiala noastră să obțină bunurile materiale necesare pentru avizare SVSU tip V1. În acest proiect, colaborarea cu ISU Maramureș este obligatorie pentru asigurarea specialiștilor cooptați în vederea identificării de către aceștia a nevoilor pe fiecare UAT, având ca obiectiv final al acestui proiect avizarea SVSU tip V1, ceea ce ar însemna un pas înainte în realizarea sarcinilor atât a administrațiilor locale cât și a ISU Maramureș.

2.5. Este normal să transmitem autoritatea de a realiza aceste controale persoanelor care folosesc puterea dată de lege pentru hrana propriului Ego?

2.6. Pe lege sunt consemnările din procesele verbale ale organelor de control, însă tot pe lege este ca la deschiderea programului in unitățile de învățământ sa se intoneze imnul național. Știți o școală în această țară unde se respectă? A acordat cineva un avertisment? Este desigur un exemplu, poate banal pentru unii, însă dacă de foc și apă ne apărăm instinctiv, consider că echilibrul și buna măsură este necesară.

Orice primar atunci când ISU cere sprijin, fără să ezite, pune la dispoziție toate resursele și nu rare au fost situațiile când echipele de intervenții au avut nevoie de sprijin (buldo, macara, tractoare etc.) ori o bună colaborare, în nici un caz nu se poate face prin TEROARE.

Sunt sigur că fiecare dintre cei prezenți avem încredere în importanța și ONOAREA lucrătorilor ISU și acestei instituții nu merită să i se aducă ofense, tocmai pentru dăruirea și curajul dovedit de acești oameni deosebiți și putem considera cazul S.S. o excepție.

Adresăm domnului comandant al ISU Maramureș rugămintea să ne transmită punctul dumnealui de vedere privind cele prezentate și modalitățile de îmbunătățire a relației dintrecomunele județului Maramureș și ISU Maramureș.

Adresăm domnilor parlamentari rugămintea să identifice viciile legislative care fac posibil ca astfel de situații să se poată produce, într-un moment sensibil ca cel prin care trecem acum, să aibă în vedere că TEROAREA, dacă a dat rezultate a fost de scurtă durată, iar ONOAREA și o bună colaborare între toate autoritățile statului dau rezultate în toate situațiile.

TUTUROR VĂ MULȚUMIM ȘI VĂ DORIM MULT SUCCES!

3. După prezentarea acestor două puncte a luat cuvântul domul prefect, reprezentantul ISU, domnii primari care au confirmat faptul că cele prezentate fac parte din realitatea pe care o trăim.
Aspecte privind protecția animalelor: Florin BOLTE;
Propuneri pentru legea cadastrului: Ioan MĂTIEȘ;
Diverse:
1. Cum poate fi motivat faptul că digurile maramureșene au rămas fără piste de biciclete prin proiectul depus de ministerul mediului apelor și pădurilor la MDLPA finanțat prin PNRR, deși este o necesitate cunoscută, susținută de UAT-urile pe a căror teritoriu sunt diguri?
2. Solicităm parlamentarilor maramureșeni un punct de vederere referitor la promovarea unui proiect de lege privind atât declararea ca zone cu dificultăți financiare pentru comunele cu venituri proprii sub cheltuielile de funcționare, cât și asigurarea investitorilor din aceste zone de scutirea de impozitul pe profit pentru 5 ani.
3. Premiile neimpozabile pentru elevi, studenți și instructori, olimpici, la nivel local, județean, național, internațional, cuantumul de 600 lei este derizoriu. Art. 62 din Codul Fiscal.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.