Pentru prima dată de la introducerea în România a asigurării obligatorii de răspundere civilă auto, raportul de forțe dintre asigurător și asigurați, respectiv păgubiți, se schimbă. Societățile de asigurare nu doar că pierd controlul absolut în ceea ce privește constatarea, evaluarea și reparația daunelor, dar vor fi strict reglementate și în ceea ce privește felul în care își calculează tarifele.
Decontarea directă facultativă, limitarea indirectă a preţurilor şi mutarea activităţii de eveluare şi instrumentare a daunelor de la asigurători la service-uri. Aceştia sunt cei trei piloni de bază ai noilor norme RCA, aşa cum au ieşit ei după primele câteva întâlniri dintre Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) şi reprezentanţii asigurătorilor, ai brokerilor, ai transportatorilor şi ai service-urilor.
Dacă vor rămâne în această formă, noile reguli aduc o adevărată revoluţie pe piaţa RCA, care va fi orientată către client şi păgubit mai mult decât a fost vreodată în istoria ei.
Schimbările în ceea ce priveşte instrumentarea dosarelor de daună sunt, poate, cele mai spectaculoase, deşi nici măcar nu au fost cuprinse în forma iniţială a proiectului de normă lansat în dezbatere publică de către ASF.
Practic, asigurătorii pierd, în premieră, exclusivitatea în ceea ce priveşte activităţile de constatare şi instrumentare a daunelor. Ba, mai mult, pot exista situaţii în care specialiştii firmelor de asigurare nici măcar să nu mai fie implicaţi în procedurile specifice care succed un accident.
„Din a doua jumătate a anului următor, profesia de constatator de daune va fi una liberală. Practic, atunci când un păgubit RCA are o daună, el îşi va putea alege constatatorul dintr-un tablou al constatatorilor realizat de ASF.
Constatatorii de daună vor fi împărţiţi în 3 categorii: cei care activează în cadrul societăţilor de asigurări, cei care activează în cadrul unităţilor reparatoare şi cei independenţi. Păgubitul RCA va avea posibilitatea să apeleze la oricare dintre aceştia atunci când are o daună, iar constatarea făcută de oricare constatator, din cele 3 categorii de mai sus, va fi recunoscută de către toate părţile. Sigur, acestea pot fi contestate de către un constatator parte, dacă este cazul“, spune Cristian Muntean, preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI).
Constatul amiabil nu mai pare să fie soluţia optimă
În plus, timpul în care trebuie făcută constatarea daunei scade de la maximum cinci zile la doar trei zile, iar cel mai important este că soluţia tehnică, adică decizia ca, de exemplu, o bară să fie reparată în loc de a fi înlocuită, nu va mai aparţine exclusiv angajatului societăţii de asigurare. Mai mult chiar, constatatorul firmei de asigurare poate veni doar cu o propunere de soluţie tehnică ce poate fi acceptată sau refuzată de către specialistul din service, cel care va lua decizia finală. Acesta este un avantaj pentru păgubit, având în vedere că unitatea service are tot interesul să realizeze o reparaţie de calitate pentru a îşi păstra clienţii. În viitorul context legislativ, mai spune Cristian Muntean, păgubitul îşi va putea alege unitatea service unde să îşi repare maşina.
Noua lege defineşte şi o altă situaţie în premieră absolută. Maşina va putea fi reparată fără a mai apela la constatatorul firmei de asigurare. Acest lucru se poate întâmpla dacă şoferul păgubit obţine o dovadă de la Poliţie şi nu alege să meargă pe constat amiabil.
„Dacă alegi constatul amiabil, va trebui să suni la firma de asigurări să te programeze la constatarea daunei, iar această te va programa în 3 zile lucrătoare (dacă va respecta legea). Dacă alegi ca Poliţia să facă constatarea, mergi direct la service cu maşină avariată şi cu actele de la Poliţie, anunţi telefonic asigurătorul că ai procedat la repararea maşinii înainte de efectuarea constatării, îi soliciţi numărul de dosar de daună, îi transmiţi pe e-mail actele de la Poliţie şi actele tale şi apoi e treaba constatatorului să îşi instrumenteze dosarul de daună. Ideea este că maşină ta va putea intra în reparaţie imediat la unitatea reparatoare, fără să mai aştepţi programarea de constatare a daunei din partea asigurătorului. Faptul că unitatea service stabileşte soluţia tehnică în baza manualului de reparaţie al producătorului va simplifica şi mai mult lucrurile pentru păgubitul RCA. Acesta nu va mai avea de urmat şi aşteptat toate termenele din procedurile care presupun astăzi multe zile. Păgubitul RCA va avea maşina reparată în aproape jumătate din timpul de indisponibilizare actual“, explică reprezentantul ASSAI.
RCA, un fel de CASCO
Noile reguli RCA pun la dispoziţia şoferilor, în premieră, o metodă prin care pot fi aproape 100% siguri că îşi vor primi integral şi la timp despăgubirea în cazul în care sunt implicaţi în accidente rutiere pe care nu le-au provocat. Această soluţie se numeşte decontare directă şi ar trebui să devină operaţională până cel târziu în toamnă, după ce Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) şi asigurătorii vor finaliza normele de aplicare ale legii RCA. Ce este decontarea directă? Un sistem folosit deja în ţări ca Italia, Spania, Belgia sau Austria şi care, într-o formulare simplă, s-ar putea traduce ca RCA care funcţionează precum CASCO. Mai precis, şoferul păgubit nu va trebui să apeleze la asigurătorul RCA al celui vinovat şi va primi despăgubirea de la propriul său asigurător RCA. Ce va însemna acest lucru, în practică? Şoferii vor avea posibilitatea să se îndrepte, la costuri sub tarifele CASCO, către firmele de asigurare fără probleme finaciare şi fără reclamaţii la ASF, asigurându-se, astfel, că vor primi despăgubirea. Această facilitate vine, însă, şi cu un cost suplimentar, pentru că legea nu obligă asigurătorii să includă decontarea directă în poliţă, ci doar să o oferteze ca beneficiu suplimentar la RCA.
Noi reguli de calcul pentru şoferii cu risc ridicat
Citeste continuarea pe capital.ro