Dacă în ultima perioada Biserica Ortodoxă a fost implicată în mai multe scandaluri care implica oameni ai bisericii și credincioși iată că și în Maramureșul istoric apar probleme care afectează întreaga comunitate din Rona de Sus .
Singura mănăstire ucrainiană de maici din Romania se găsește așezată într-un loc minunat, pe un deal între localitățile Rona de Sus și Costiui.
Mănăstirea a fost construită prin munca și dăruirea a 4 măicuțe pe locul donat de un credincios, Ivan Cvasciuc, în anul 1992.
Ivan Cvasciuc moare în anul 2002 și este înmormântat în curtea mănăstirii.
Scandalul de la Mănăstirea Ortodoxă Ucraineană din Rona de Sus a început de câţiva ani, mai precis din 2006 când Vicariatul Ortodox Ucrainean a hotărât să o înlocuiască pe stareța manăstirii, Maria Bucurici.
Stareța a fost “izgonită” cu ajutorul unui ordin judecătoresc și intervenția forțelor de ordine în 2015, deși localnicii s-au împotrivit susținând că lăcașul de cult a fost ridicat cu mult efort , de cele 4 maici și cu sprijinul enoriașilor.
Vicariatul Ortodox Ucrainean l-a numit pe Atanasie Nemzet ca și stareț al mănăstirii.
Pe adresa de e-mail redacție a fost primită o scrisoare prin care moștenitorii lui Ivan Cvasciuc invocă un “război” cu actualul stareț al mănăstirii Atanasie Nemzet, motivul discordiei fiind relocarea abuzivă a mormântului donatorului terenului Mănăstirii Rona de Sus, Ivan Cvasciuc.
“Stimată redactie.
Dorim să aducem în atenția dumneavoastra un caz revoltator:
Recunoștință: mormântul donatorului terenului Mănăstirii Rona de Sus este relocat abuziv
La Mănăstirea Rona de Sus, starețul Mănăstirii dorește relocarea mormântului celui ce a donat pământul pentru construcția mănăstirii, cu toata opoziția și demersurile facute de familia defunctului.
Mănăstirea Rona de Sus, funcționează sub conducerea Vicariatului Ortodox Ucrainean din Romania, fiind construită pe terenul donat de Cvasciuc Ioan zis Ivanio, în anul 1992.
La data de 24.03.2002 are loc înmormântarea lui Cvasciuc Ioan, la manastirea din Rona de Sus, lângă altarul bisericii mănăstirii, cu acordul și prezență conducerii Vicariatului, pr. Pițura Ioan fiind cel care a ”pecetluit” mormântul.
Cu timpul, apar diversiuni între mănăstire și Vicariat, astfel că există o perioadă în care conducerea de atunci a mănăstirii, maica stareță Bucurici Maria este izgonită și apoi adus pr. Atanasie Nemzet ca și stareț al acestei mănăstiri.
Starețul, începe demersurile pentru dezhumarea și relocarea mormântului, de la mănăstire în cimitirul comunal. În acest sens, familia defunctului reacționează și se adresează, mai departe, Vicariatului Ucrainean din Sighet, ca mormântul să fie lăsat unde este, cu toate ca se invocă pretextul ”consolidării” bisericii manastirii, consolidare ce poate fi făcută si în prezența mormântului.
În prezent, starețul Atanasie Nemzet, a înștiințat copiii defunctului că, fără a conta voia lor, donatorul terenului mănăstirii, va fi deshumat în data de 7 decembrie 2017, ora 10 și relocat în cimitirul comunal.
Intrebările care se nasc din această situație sunt:
– Dacă are părghii legale să facă acest lucru peste acordul aparținătorilor (am înțeles că are un avocat angajat), unde este latura etică, morală, ca cel ce a donat 2 hectare de pamant, să nu se bucure de 2 metri pătrați pentru somnul de veci?
– De ce, 15 ani, a fost totul în regulă cu mormântul, iar acum, dintr-o dată trebuie relocat?
– Ce interes se află în spatele acestei decizii (starețul recunoscând pe pagina de facebook a manastirii că așa dorește el), atât timp cât în mănăstiri, ctitorii și donatorii au un loc de cinste, mai ales după moarte?
– De ce Vicariatul Ucrainean nu se implică direct, evitănd astfel un alt ”scandal” mediatic la adresa Mănăstirii din Rona de Sus?
– Care e poziția Patriarhiei Române (căreie este direct subordonat Vicariatul din Sighet) cu privire la statutul ctitorilor unei mănăstiri?
– De ce Vicariatul a încercat străngerea de semnături de la preoții din cadrul comunităților ucrainiene din Maramureș pentru relocarea mormântului? Cum poate deranja un mormânt?
– Aceasta este recunoștința lor pentru fiecare donat, ctitor sau binefăcător al Bisericii?”
Persoanele la care se face referire în acest material,primit pe adresa redacției, pot să ne trimită punctul lor de vedere pe adresele de e-mail: jurnalmm@jurnalmm.ro, jurnalmm@yahoo.com