Scandalul religiei din școli a luat amploare. Profesorii de religie amenință cu procese Ministerul!

religieScandalul religiei din școli a luat amploare. Profesorii ameninţă cu sute de procese împotriva Ministerului Educaţiei. Dascălii se tem că își vor pierde locurile de muncă din cauza faptului că nu își vor mai completa norma de predare. Participarea elevilor la ora de religie se va face doar dacă părinții vor solicita acest lucru, printr-o cerere care trebuie depusă până pe 6 martie.

Lucrurile sunt mult mai delicate decât ar putea părea la prima vedere și discuția nu se poartă doar în termeni ce privesc locurile de muncă ale profesorilor. Scopul orei de religie este de a-i familiariza pe elevi cu elementele fundamentale ale propriei credinţe religioase, de a le oferi o introducere în studiul celorlalte mari religii ale lumii, precum şi de a-i ajuta să înţeleagă dimensiunea istorică, culturală şi morală a fenomenului religios.

Paul Iulius Negoiță, despre orele de religie în școli

Pr. Prof. Dr. Paul Iulius Negoiță a vorbit despre necesitatea orelor de religie în școli.

„In ultimul timp observ ca societatea este marcata de o noua provocare: statutul orei de religie in scolile publice. Desigur, poate fi un subiect! Cred insa ca este o tinta falsa. E drept, Curtea Constitutionala a luat o decizie a-constitutionala. Nu a tinut cont de constitutia fiintei umane, de nevoia noastra de armonie si de complexitatea firii noastre. A ignorat, cu buna-stiinta sau poate fara stiinta, faptul ca nimeni nu-mi poate impune o procedura administrativa pentru a-mi exercita un drept, cum este dreptul la exprimarea convigerilor religioase in spatiu public sau privat; nimeni nu-mi poate amputa dreptul la educatie – iar educatia este totala, nu este instructie sau dresaj. Asadar, decizia este una nefericita. Cata cultura sau oportunitate decizionala propaga Curtea nu este greu de aflat. Probabil exista, insa, nu o putem vedea din cauza imbibarii politicului in faldurile Curtii.

Decizia privitoare la ora de religie induce o incurcatura administrativa. Nimic mai mult. In rest nu s-a schimbat ceva! Iar noua, romanilor, ne cam place sa ne incurcam unii pe altii!
Nu ni s-au schimbat valorile, nu ni s-a schimbat perspectiva individuala si comunitara. Acelasi statut avea ora de religie si pana acum. Este o oferta a scolii. Daca mi-o doresc, daca inteleg rolul ei in formarea completa a copilului meu achiesez la ea. Nimeni, niciodata, nu a fost fortat sa intre la ora de religie. Exceptiile stau marturie.

Eu cred ca avem nevoie de maturitate sociala, de normalitate institutionala. Trecem prin criza valorilor. Nu este timpul luptelor de gherila prin cancelarii intre profesorii de religie si cei de alte specialitati. E drept ca omul este lup pentru om, dar lupii nu fac educatie. Lupta de clasa s-a incheiat. Educatorii adevarati prin structura sunt altruisti. Daruiesc si se daruiesc. Nu amputeaza spiritual generatii. Sigur ca sunt si profesori de religie mai putin potriviti, sigur ca a existat o clipa de atipire atunci cand decizia a trecut prin instante. Dar ce au toate aceste cu interesul educational pe care il manifest eu, ca parinte, fata de copilul meu?! Nu au! Nu mi vreau un copil amputat spiritual si cultural! Imi doresc o educatie completa! O educatie care sa innobileze sufletul, sa ” dezghete” mintea si sa dezvolte armonios trupul. De cand sunt in invatamant am iubit si sustinut toate disciplinele. Fara una dintre ele copilul si viitorul pierde ceva valoros. Oferta scolii unde vreau sa studieze copilul meu trebuie sa fie completa. Trebuie sa aiba Religie.

Mai cred ca scaderile unora sau altora, fie profesori fie oameni ai Bisericii, nu ma pot impiedica sa- mi urmarmesc interesul educational al copiilor mei, negand importanta educatiei religioase. Este o pierdere pentru cei care au o consistenta spirituala precara si o cultura universala subreda. Traim intens fenomenul interculturalitatii. Trebuie sa ne stim originile spirituale, sa avem controlul prezentului si perspectiva viitorului. Spiritul ne insoteste si insufleteste trupul intreaga viata. Urmele micilor „toceli” se duc, aptitudinile se aplatizeaza; dar cultura profunda ramane. De aceea, ora de religie este o investitie in viitor. Isi are locul intre celelate discipline in trunchiul comun. Iar, daca sunt profesori de religie nedemni vor disparea. Asa este normal.

Am intalnit si eu si am gasit „solutii” pentru ei. E drept, unii inca mai sunt. Insa nu ei, cei putini, pot defini interesele noastre educationale. Ei sunt trecatori prin viata scolilor. Obiectivele noastre sunt date de valorile profunde in care credem, iar eu cred, ca ce se intampla acum, prin aceasta obstructie administrativa, nu va dura. Probabil, daca cele zece porunci treceau pe la Curtea Constitutionala apareau cateva mii in locul lor. Cred ca intelepciunea va birui. Noi suntem de partea lui Dumnezeu si nu se poate altfel!”, a transmis profesorul Paul Iulius Negoiță.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.