Sfânta Liturghie Arhierească, Te-Deum şi binecuvântarea icoanei Anului omagial         

Luni, 1 inaurie 2024, când prăznuim Tăierea-împrejur a Domnului, pe Sfântul Ierarh Vasile cel Mare, Arhiepiscopul Cezareei Capadociei, şi pe mama sa, Sfânta Emilia, şi începutul anului civil, Preasfinţitul Părinte Iustin, Episcopul Maramureşului şi Sătmarului, a săvârşit Sfânta Liturghie Arhierească în Catedrala Episcopală „Sfânta Treime” din Baia Mare, înconjurat de preoţii şi diaconii sfântului locaş, a rostit cuvânt de învăţătură, a oficiat slujba Te-Deum-ului şi a binecuvântat icoana Anului omagial, care se pictează la fiecare început de an şi se pune spre închinare credincioşilor. 

„1 ianuarie este întreită sărbătoare, a spus Preasfinţitul Părinte Episcop Iustin. Ne-a ajutat Dumnezeu să facem priveghere, să fim în rugăciune la cumpăna dintre anii Domnului 2023-2024, în Catedrala noastră Episcoplă „Sfânta Treime”, care a fost neîncăpătoare pentru mulţimea credincioşilor noştri buni şi evlavioşi, cu recunoştinţă faţă de Dumnezeu, care au venit să mulţumească lui Dumnezeu pentru anul  care a trecut şi să Îl rugăm ca pe cel care vine , şi-a venit, să ni-l dăruiască binecuvântat, în pace, cu sănătate şi mult spor în lucrarea mântuirii şi mărturisirea sfintei şi dreptei noastre credinţe ortodoxe strămoşeşti. Întreită sărbătoare este la întâi ianuarie, pentru că prăznuim Tăierea-împejur după Trup a Domnului şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos la opt zile de la Naştere. Apoi este marelr praznic al Sfântului Ierarh unic Vasile cel Mare, Episcop al Capadociei, şi este Anul Nou civil. Este o zi de bilanţ. Persoanele, familiile, comunităţile chiar, la sfârşitul fiecărui an fac un bilanţ al realizărilor, al împlinirilor şi neîmplinirilor, . Pentru noi bilanţul trebuie să fie în primul rând, prioritar, cel duhovnicesc, cât am sporit în dreapta credincţă şi cât bine am făcut în acest an, nouă înşine, prin lucrarea mântuirii şi celorlalţi, familiei pe care ţi-a dăruit-o Dumnezeu, comunităţii sau instituţiilor pe care le coordonăm sau le conducem prin purtarea de grijă a lui Dumnezeu, cât bine am făcut, cât am realizat din ce ne-am propus şi să-L rugăm pe Dumnezeu ca în anul acesta  sî ne împlinim la fel datoria cu conştiinţă şi cu multă recunoştinţă faţă de Mântuitorul Iisus Hristos. Apoi este Tăierea-împrejur a Domnului, care însemnează punerea numelui, aşa cum i-a spus îngerul Gavriil Fecioarei Maria la Buna Vestire, adică Iisus.Punjerea numelui unei persoane însemnează că intră în atenţia lui Dumnezeu, începe să fie strigată după nume fiecare persoană. Este, propriu-zis praznicul Tăierii-împrejur, echivalent cu botezul creştin în tradiţia Bisericii, pentru că atunci se fixează numele copilului şi primeşte un înger păzitor de la Dumnezeu. Apoi, Sfântul Vasile cel Mare este important în viaţa Bisericii, Părinte de secol IV, care a dăruit Bisericii lui Hristosaproape mai mult decât opricare al Sfânt Părinte al Bisericii. S-a luptat cu arianismul, a fost un erudit, în sensul că a făcut şcoli înalte. Ultimele şcoli le-a făcut la Atena, împreună cu prietenul său Grigore de Nazians, face parte dintr-o familie care a dăruit cinci Sfinţi, numiţi Sfinţii Capadocieni. Părinţii lui sunt Sfinţi, unii din fraţii lui sunt Sfinţi. A fost alături de Sfântul Vasile şi Sfântul Grigore de Nisa, Episcop Sfânt, şi Petru al Sevastiei, sora lui Macrina cea tânără, bunica lui Macrina cea bătrână. Părinţii Vasile şi Emilia, tatăl lui era orator, era profesor de retorică, bun creştin şi mărturisitor al lui Hristos. Ne-a lăsat Sfânta Liturghie, ne-a organizat viaţa monahală, prin cele 55 de reguli mari şi 313 reguli mici. Toate acestea în îndreptăţesc să fie numit stâlp şi luminător al Bisericii şi mare dascăl şi rar, alături de Sfântul Grigore de Nazians au Teologul şi Sfântul Ioan Gură de Aur. Să-I mulţumim lui Dumnezeu şi să-L rugăm ca anul în care am intrat să aducă pacea în lume, pacea în Ucraina şi încetarea războiului, pace în Ţara Sfântă, pace între oameni întreolaltă în fiecare ţară, pace între popoarele lumii, ca să putem lucra cele bine plăcute lui Dumnezeu. Slavă lui Dumnezeu pentru toate!”

Sfânta Liturghie Arhierească

Au făcut parte din sobor Arhim. Dr. Casian Filip, vicar administrativ, Arhim. Dr. Ioachim Tomoiagă, consilier eparhial social-filantropic, Protos. Serafim Bilţ, eclesiarh, Pr. Viorel Bud, Pr. Florin Hoban, directorul Seminarului Teologic „Sfântul Iosif Mărturisitorul” Baia Mare, Pr. Drd. Claudiu Ciascai, duhovnicul Seminarului Teologic „Sfântul Iosif Mărturisitorul”, Pr. Florin Bălan, Pr. Adrian Morar, referent social, Pr. Ionuţ Pleş, Pr. Dr. Valeriu Vana, responsabilul Agenţiei „Pelerinul Creştin”, Arhid. Teodosie Bud, consilier eparhial economic, Arhid. Vlad Verdeş, inspector eparhial pentru catehizarea tineretului, Arhid. Lucian Burnar, secretar eparhial, Arhid. Dr. Nifon Motogna, consilier eparhial pentru administrarea Catedralei Episcopale „Sfânta Treime”, Arhid. Vasile Pop, consilier eparhial pentru protocol, Arhid. Vasile Petru Bud, Arhid. Vlad Nechita, Diac. Alexandru Cupşinar, Diac. Ionuţ Hotico.

Răspunsurile la Sfânta Liturghie au fost date de Corul „Doxologia” al Catedralei Episcopale „Sfânta Treime”, dirijat de Prof. Paula Bondre, şi de Grupul Psaltic „Theologos” al Episcopiei Maramureşului şi Sătmarului, dirijat de Florian Vois.

Înaintea otpustului au fost citite rugăciunile de mulţumire lui Dumnezeu pentru anul care a trecut şi binecuvântare anului care a sosit.

După încheierea Sfintei Liturghii, a fost oficiat un Polihroniu de mulţumire lui Dumnezeu pentru darurile revărsate în anul care a trecut peste Episcopia Maramureşului şi Sătmarului şi peste Preasfinţitului Părinte Episcop Iustin şi de binecuvântare pentru anul care a sosit deja.

Apoi Preasfinţitul Părinte Episcop Iustin a sfinţit icoana Anului omagial al pastoraţiei şi îngrijirii bolnavilor, intitulată „Maica Domnului – ocrotitoarea bolnavilor”. An de an Episcopia Maramureşului şi Sătmarului comandă icoana Anului omagial, care se sfinţeşte în prima zi a anului şi se pune spre închinare credincioşilor pe tot parcursul anului calendaristic.

Cuvântul de învăţătură

„De ce a trebuit Mântuitorul să se supună legii mozaice şi tuturor rânduielilor părinteşti ale strămoşilor din Vechiul Testament? Pentru că aşa a statornicit Dumnezeu legământ cu Avraam, în Vechiul Testament, a spus Preasfinţitul Părinte Episcop Iustin. În Cartea Facerii este consemnat legământul pe care Dumnezeu îl stabileşte pentru prima dată cu un Patriarh din Vechiul Testament, în mod deosebit printr-un semn anume. Şi i-a spus lui Avraam pentru ca Legământul Meu între Mine şi poporul ales să fie însemnat înr-un fel şi pecetluit, fiecare copil de parte bărbătească se va tăia împrejur. Tăierea împrejur este o procedură destul de violentă pentru copii. Îţi taie o parte din trup, dar aşa a hotărât Dumnezeu să se însemneze ei. Avraam avea 99 de ani când a făcut acest lucru, iar Ismail, copilul lui, născut din slujnică, avea 13 ani. Şi Isac era mai mic. Ştim că s-a născut după aceea. Aşa că şi toţi din casa lui, de parte bărbătească, toate rudeniile lor, ştim că era cu nepotul lui Lot, toţi au practicat tăierea împrejur până la Hristos. Inclusiv Mântuitorul, nu că ar fi avut nevoie, ci ca să nu pară Familia Sfântă, Maica Domnului şi Bătrânul Iosif, potrivnici Legii, pe de o parte. Pe de altă parte, Sfinţii Părinţi, având în vedere dezbaterile teologice care au avut loc în primele secole, că, de fapt, Hristos ar fi fost doar o apariţie, nu s-ar fi întrupat în mod real, ca să arate că fizic S-a Întrupat, a acceptat tăierea împrejur, ocazie cu care i-a fost pus şi numele. Acel nume pe care Maica Domnului l-a reţinut de la îngerul Gavriil înainte, spune Evanghelistul Luca, cel minunat, care ne relatează episoadele cele mai intime din viaţa Mântuitorului. Echvalentul în creştinism al tăierii împrejur este botezul, se pune numele la botez. Când ai un nume eşti trecut în Cartea lui Dumnezeu. Se încearcă acum în era globalizării să avem un număr, ca la penitenciar. Ne transformăm într-un penitenciar global. Fiecare să avem un număr, o serie. NU! Dumnezeu ne ştie după nume. Şi în momentul în care ni se pune nume suntem înscriţi în Cartea lui Dumnezeu în Cer. Cu numele. Şi de la naştere până la mormânt şi de la mormânt în veşnicie cu acel nume vom fi, cu care ne-am botezat. Dumnezeu ne ştie după nume. Când va face apelul la Dreapta Judecată, ne va striga după nume. Şi după seminţie şi neam.”

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.