Având unele dintre cele mai mici salarii din economie, foarte apropiate de salariul minim, angajaţii marilor reţele comerciale alimentare au adus în 2016 angajatorilor lor profituri nete de peste 10.000 de euro pe an fiecare. Cei mai mulţi bani i-au făcut angajaţii grupului Schwarz, Lidl şi Kaufland.
Discounterul german Lidl, al treilea cel mai mare lanţ de magazine din România după cifra de afaceri din 2016, este retailerul cu cei mai harnici salariaţi. Din calculele ECONOMICA.NET realizate pe baza informaţiilor Ministerului de Finanţe, un angajat Lidl a generat anul trecut pentru companie, în medie, un profit net de peste 51.000 lei (11.345 euro la un curs mediu de 4,5 euro pentru un leu). Compania cu afaceri de de 5,57 miliarde de lei, avea în 2016 un număr mediu de aproximativ 4.300 de angajaţi şi a raportat un profit net de 217,7 milioane de lei.
Anul trecut, compania a demarat o amplă campanie de recrutare şi de retenţie de personal promovându-se atât prin campanii publicitare, cât şi prin măsuri de resurse umane precum creşterea salariilor sau acordarea de zile libere cu locazia sărbătorilor legale. Astfel, de la 1 octombrie 2016, fiecare angajat al Lidl România cu normă întreagă a ajuns să câştige peste 1.568 lei net lunar, sumă care include valoarea bonurilor de masă. Spre exemplu, salariile vânzătorilor şi lucrătorilor în depozitele companiei pot ajunge la circa 2.100 lei net lunar, cu tichete de masă incluse.
Un angajat Kaufland face 850 de euro profit pe lună
Măsuri similare au fost luate şi de Kaufland, liderul pieţei de profil şi parte a aceluiaşi grup german ca şi Lidl. Din toamna anului trecut, salariul minim pentru lucrătorii comerciali din magazinele Kaufland au ajuns la 2.000 de lei brut (circa 1.500 de lei net), sumă ce include şi tichetele de masă. Ca rezultat, cifrele aferente anului trecut indică faptul că un salariat al retailerului a generat, în medie, un profit net de peste 46.400 lei (în jur de 10.300 de euro). În urmă cu cinci ani, spre exemplu, un angajat Kaufland producea în medie un profit net de aproximativ 3.550 de euro (aproximativ 16.000 de lei pe an). Compania avea în 2016 un număr mediu de 14.000 de angajaţi şi a raportat un profit net de 653,3 milioane de lei.
Angajaţii Metro rămân în top trei
Chiar dacă şi-a pierdut locul în top trei cei mai mari retaileri după cifra de afaceri, Metro Cash&Carry rămâne pe poziţii din punct de vedere al profitului făcut în medie de fiecare angajat al său. Cu un profit net de 103,4 milioane de lei şi un număr mediu de peste 4.100 de angajaţi, salariaţii Metro au generat, în medie, un profit net de aproximativ 25.000 de lei pe an (aproximativ 5.500 de euro), cu aproximativ 2.000 de euro mai mult decât în urmă cu cinci ani.
Carrefour, al doilea retailer după cifra de afaceri, este însă de abia pe locul patru din punct de vedere al profitabilităţii per angajat. Mai mult, este singurul retailer din primii şase analizaţi de ECONOMICA.NET al cărui profit net per salariat a scăzut în comparaţie cu 2011, dacă nu punem în calcul performanţa Auchan, al patrulea retailer după cifra de afaceri, care a înregistrat pierderi. În 2016, cei aproximativ 9.100 de angajaţi Carrefour au generat, în medie, un profit net de aproximativ 18.000 de lei (4.000 de euro), cu aproximativ 500 de euro peste nivelul din 2011.
Nu în ultimul rând, angajaţii Mega Image au produs sub pragul de 4.000 de euro pe an (aproximativ 15.580 de lei sau 3400 de euro). Ca trend, retailerul olandezo-belgian este în creştere, având în vedere că în 2011 un angajat Mega genera în medie un profit net de 680 de euro pe an. Mega Image avea în 2016 un număr mediu de aproximativ 8.650 de angajaţi.
Potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică, în 2015 (ultimele date disponibile) câştigul salarial nominal mediu net lunar în comerţ era de 1.588 de lei.
Sursa: economica.net