Este cumplit! Peste 11 milioane de români au fost țepuiți! Avocații au spus adevărul

Este cumplit! Peste 11 milioane de români au fost țepuiți! Avocații au spus adevărul

Antalya cu avionul din Baia Mare si Cluj!

Milioane de români plătesc asigurări, majoritatea obligați. Avocat: ” Undeva, cândva, va apărea și momentul sancționării clauzelor abuzive” În România sunt valide peste 11 milioane de contracte de asigurare, mai mult decât conturile bancare și creditele românilor, la un loc.

Oferta de nerefuzat: Hotel Barátság Hajdúszoboszló

ATP Motors ofera clientilor o gama variata de produse si servicii de calitate

Avocatul Mihai Neacșu, unul dintre foarte puținii specialiști în dreptul asigurărilor din România, spune că mulți dintre cei care le încheie sunt expuși riscului de a fi victimele unor contracte abuzive. Lipsa de educație și necunoașterea legii, vizibilă atât de partea vânzătorilor cât și de cea a consumatorilor, face ca expunerea să fie masivă.  Un indiciu: instanțele sunt pline până la refuz de litigii între firmele de asigurare și clienții sau păgubiții cărora trebuie să le plătească daune, în timp ce Autoritatea de Supraveghere Finnaciară primește, anual, peste 20.000 de petiți pe aceleași teme.

„Românii nu înțeleg contractele pentru că nu și le explică suficient. Întotdeauna am fost de părere că undeva, cândva va apărea și momentul acesta al sancționării clauzelor abuzive din contractele de asigurare.”, spune Mihai Neacșu, de la Societatea de Avocați Neacșu și Asociații. Potrivit avocatului, unul dintre puținii specializați în domeniul asigurărilor, distrbuitorii de asigurări din România (fie că vorbim de brokeri fie că e vorba chiar de emitent, adică fima de asigurare) sunt încă prea puțin obișnuiți să explice clientului toate aspectele unui contract de asigurare, iar clienții, de partea cealaltă, nu sunt obișnuiți să întrebe. În acest context, putem vorbi chiar despre clauze abuzive. „Atât timp cât clauzele nu sunt înțelese, nu sunt explicate, nu sunt suficient negociate, putem vorbi de caracterul lor abuziv. În general, nu se explică foarte bine aspectele juridice ale unui contract sau altul, care poate face diferența dintre o ofertă sau alta.”, apreciază Mihai Neacșu. El a readus în discuție unul dintre aspectele care caracterizează piața locală a asigurărilor, anume orientarea aproape exclusivă către preț, în detrimentul unei analize calitative a produsului. „Eu cred că clienții caută prețul și nu vor putea fi câștigați de către oferte mai mari decât dacă li se explică avatajele și dezvantajele unui anumit contract. Riscurile de excludere și așa mai departe.

Aici este talentul vânzătorilor nu doar de a vinde ci și de a explica, de a atrage clientul.”, a spus avocatul, la RFI. Nu este însă doar vina clientului, de multe ori prea puțin educat în ceea ce privește latura financiară. Nici vânzătorii nu sunt prea preocupați de aspectele juridice ale contractelor. ” După părerea mea, firmele de asigurare și brokerii nu sunt foarte atenți. Vă dau cel mmai clar exemplu la îndemâna mea. Nu mi s-au solicitat până acum lămuriri legat de termenii unui contract de asigurare, în ideea că ei ar avea nevoie să explice mai departe consumatorilor. Este posibil ca ei să fi cunoscut toate aceste dedesubturi juridice, dar eu cred, totuși, că era cazul să ajungă la mine și astfel de nevoi.”, a arătat Neacșu. Consultanța ar putea avea un rol esențial Avocatul amintește că există o diferențiere clară între activitatea de vânzare și cea de consultanță. ” Sunt două grade de interacțiune între distribuitori și potențialul client. Vorbim în prima fază de asigurarea adecvării vânzării, când clientul este pus în fața deciziei și, mai departe, când se preia contolul de către distribuitor și i se oferă consultanță apare nevoie de a lucra cu un jurist e mai mare.

Conform legislaíei în vigoare, se face o diferențiere. În primul rând, profesionistul trebuie să se asigure că produsul este adecvat cerințelor și necesităților clientului, iar ulterior vine consultanța, când nu mai lași  clientul să aprecieze singur dacă acel contract este în concordanță cu cerințele și necesitățile sale. În acel moment, distribuitorul are nevoie să dovedească, să documenteze niște fapte concrete prin care a făcut respectva apreciere. Acolo apare un moment fin, în care începe să se acorde o cunsultanță, iar acest moment, clientul nefiind obișnuit să plătească pentru așa ceva și distribuitorul nefiind obișnuit să ceară bani pentru consultanță, este lăsat să treacă. Și atunci, consumatorii nu pot înțelege mai bine, dacă nu li se atrage atenția asupra acestui moment.”, a mai declarat Neacșu.

Potrivit acestuia, chiar și în ceea ce privește produsele simple obligatorii, adică RCA și PAD (asigurarea obligatorie a locuinței) este loc de mai multe explicații. ” În contextul atractivității produsului RCA cred că este loc pentru asigurători să explice multe lucruri.Asigurătorii ar putea să facă un pic de educație, tot cu ocazia vânzării produsului RCA, în ipoteza în care asiguratul se a afla în poziția de a fi persoană prejudiciată.”, explică Mihai Neacșu. Amintim că în România, numărul proceselor dintre asigurați sau păgubiți și firmele de asigurare a ajuns la un maxim. Potrivit ultimelor date ASF, în 2019, doar în ceea ce privește RCA existau peste 16.000 de procese. Probabil că astăzi este vorba deja de zeci de mii de procese. Și petițiile primite de ASF stabilesc recorduri, ajungând la peste 25.000 pe an. În prezent, sunt valide pe piața locală peste 11 milioane de contracte de asigurare.sursa

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.